spot_img
-2 C
București
marți, noiembrie 19, 2024
AcasăAnalizeFantomele Mogulului Căilor Ferate și ale unui fost ministru al Transporturilor

Fantomele Mogulului Căilor Ferate și ale unui fost ministru al Transporturilor

-

- Reclama -

Fostul ministru al Transporturilor Ovidiu Silaghi și patronul Tranferoviar Grup, Călin Mitică, sunt implicați într-o investigație privind emiterea și folosirea de scrisori de garanție fantomă. Documente de acest tip, fără nicio acoperire financiară, au fost folosite de companii care activează în domeniul feroviar inclusiv în relația cu ANAF, pentru garantarea unor eșalonări la plată, dezvăluie Club Feroviar

- Reclama -

Cercetările procurorilor au început în urma unei investigații de presă realizate de site-ul Strict Secret, care dezvăluie o adevărată caracatiță de firme fantomă, care sunt radiate odată ce apar probleme și în locul lor apar altele. Articolul menționat este disponibil AICI.

- Advertisement -

CE SUSȚINE CLUB FEROVIAR:

Dar să le luăm pe rând. Totul se învârte în jurul mai multor personaje controversate. Unul dintre aceștia este Vlad Ghinescu, care a deținut importante funcții de conducere în cadrul ”imperiului” lui Călin Mitică. În perioada 2016-2019, el a fost director Comercial la Transferoviar Grup SA, iar în intervalul 2018-2019 a deținut în paralel și calitatea de membru în Consiliul de Administrație al Remarul 16 Februarie SA, potrivit profilului său de pe Linkedin.

- Advertisement -

Un alt personaj este Sebastian Celea, autorul unor escrocherii imobiliare de răsunet în Franţa unde a şi făcut un an şi jumătate de închisoare. Numele lui a ținut o perioadă bună prima pagină a ziarelor din Hexagon.

Ovidiu Silaghi, administrator al unei firme din ”suveica” de scrisori de garanție fantomă

scrisori de garanție fantomă Dosarul Astaldi

În fine, sau ”cu voia dumneavoastră, ultimul pe listă”, cum spunea un fost președinte, afacerea a avut girul, la un moment dat, și al unui fost ministru al Transporturilor. Este vorba de Ioan Ovidiu Silaghi, al cărui nume apare ca administrator al societății Finance One IFN SA, la care Vlad Ghinescu figurează ca acționar minoritar, cu doar 1% din capitalul social.

Nu este pentru prima oară când activitatea infracțională din anturajul fostului ministru este în atenția procurorilor.

Firma este una dintre roțile motrice ale ”brandului” Capidava Financial, ”umbrela” sub care se desfășoară activitatea acestei sumedenii de instituții financiare nebancare, suspectată de înșelăciune, fals și uz de fals.

IFN, în loc de bănci clasice pentru garanțiile necesare la licitații

amendă pentru Strabag

Concret, Capidava se ocupă cu emiterea de scrisori de garanție ce pot fi folosite pentru participarea la licitaţii, pentru asigurarea bunei execuţii în cadrul contractelor, asigurarea bunei plăţi, asigurarea returului avansului contractual sau pot fi utilizate pentru asigurarea garanţiilor necesare în cadrul instituirii eşalonărilor cu ANAF, DITL etc. Mai pe românește, dacă o firmă participă la o licitație organizată, de exemplu, de CFR SA sau CFR Călători, ea trebuie să depună o garanție de participare sau/și o garanție de bună execuție. Garanția trebuie depusă ori în numerar (ceea ce este mai greu de făcut), ori printr-o scrisoare de garanție bancară, ori prin garantarea cu ipotecă a unor bunuri.

În ultima perioadă, a apărut ”practica” utilizării de către unii patroni de companii a unor scrisori de garanție emise de instituții financiare nebancare, entități mai greu de controlat și de reglementat de către Banca Națională a României. Dar nu imposibil, cum vom vedea în cele ce urmează.

”Tinerii antreprenori” de la Capidava, corigenți la Limba Română

”Brand-ul <Capidava Financial>, (sic! – virgulă între subiect și predicat – n.red.)  este proiectul unei echipe de tineri antreprenori profesioniști din domeniul financiar. Capidava Financial este o marcă comercială ce impune noi standarde de corectitudine și eficiență. În prezent avem încheiate acorduri de colaborare cu cei mai puternici  brokeri de pe  piața din România, devenind astfel principalul jucător pe segmentul garanțiilor din piața IFN-urilor autohtone. Oferim clienților noștri servicii de calitate, usor de înțeles și aplicat, toate în deplină confidențiale (probabil autorul a vrut să scrie ”confidențialitate” – n.red.)”, se arată în prezentarea oficială de pe site-ul companiei.

BNRRochester Bank nu există

Ne-am lămurit că exprimarea în limba română nu este punctul forte al ”tinerilor antreprenori”. Să vedem însă cum stau la capitolul corectitudine în afaceri.

Nici aici lucrurile nu stau chiar excelent, așa cum dezvăluie site-ul Strict Secret. Imediat ce apar suspiciuni din partea procurorilor sau a altor autorități ale statului, firmele sunt radiate și în locul lor apar altele, care emit alte scrisori de garanție.

De asemenea, ”brandul” Capidava se prevalează de bonitatea pe care i-ar garanta-o o pretinsă instituție financiară cu sediul la Londra, Rochester Bank. Spunem ”pretinsă”, pentru că Banca Națională a României nu a auzit de ea, ca de altfel nicio altă autoritate de reglementare europeană.

”(…) În legătură cu entitatea Rochester Bank, subliniem că aceasta nu face parte din categoria instituțiilor autorizate și supravegheate de Banca Națională a României și nici nu a fost notificată, în baza pașaportului european, ca prestator de servicii în mod direct, pe teritoriul României, sau prin intermediul unei sucursale, de autoritățile competente din statele membre ale Uniunii Europene”, se arată într-un răspuns al BNR la solicitarea site-ului menționat.

Suport Real IFN, radiată de BNR în octombrie 2020

rectificarea bugetară

Dar să revenim la unul dintre ”vehiculele” utilizate de Capidava pentru emiterea de presupuse scrisori de garanție fantomă, SC Suport Real IFN.

Ei bine, această societate a fost radiată de BNR în octombrie 2020 (prin Hotărârea nr. 19/2020, adoptată în ședința Consiliului de Administrație din data de 15.10.2020) din registrul general și i s-a interzis desfășurarea activității de creditare.

Radierea a survenit după ce Banca Centrală aplicase deja o sancțiune, prin interzicerea activității de creditare, măsură care nu a fost respectată. ”Reluarea activităţii de creditare (garantare) fără a fi remediate toate deficienţele pentru care Banca Naţională a României a aplicat sancţiunea suspendării activităţii”, se arată în documentul BNR, unde mai sunt semnalate și alte deficiențe grave, cum ar fi ”netransmiterea documentelor solicitate de Banca Naţională a României (balanţa de verificare, întocmită pentru data de 31 martie 2020, precum şi situaţia la zi a scrisorilor de garanţie emise)”.

Scrisori de garanție fantomă, folosite de Călin Mitică la ANAF

scrisori de garanție fantomă

În acest moment vă prezentăm un document obținut în exclusivitate de Club Feroviar care demonstrează faptul că omul de afaceri Călin Mitică nu s-a sinchisit de Hotărârea BNR și a utilizat instrumente de garantare emise de defuncta IFN chiar în relația cu ANAF.

”Călin Mitică aplică un model de care presupune ipotecarea unei părţi consistente din activele deţinute (material rulant, titrenuri, creanţe) pentru a-şi finanta investițiile şi a obţine contracte guvernamentale, în speţă de reparaţii, transport si construcţii de infrastructură feroviară. (…) Pentru garantarea plăţii, eșalonate, a datoriilor către ANAF (24 milioane RON în termen de 57 luni, începând din martie 2021), Subiectul a utilizat o scrisoare de garanţie acordată de Suport Real IFN SA, instituţie financlară nebancară cu activitate şi posibilităţi financiare inexistente. Călin Mitică a oferit, astfel, garanţii inechitabile în raport cu valoarea datoriilor către bugetul de stat. Deşi în anul 2020 Banca Naţională Română a radiat compania Suport Real IFN SA, compania a emis o scrisoare de garanție pentru Transferoviar Grup SA, folosită în anul 2021, pentru reeşalonarea datoriilor către ANAF. Unul dintre administratorii IFN-ului este Vlad Ghinescu. Acesta a deţinut, în intervalul 2019-2020, concomitent, poziţii de administrator/angajat în cadrul companiilor din grupul Transferoviar, precum şi calitatea de administrator în cadrul companiei Suport Real IFN”, se arată în documentul citat, pe care îl prezentăm alăturat în facsmil.

Club Feroviar va continua prezentarea implicațiilor acestor prezentări de scrisori de garanție fantomă de către companii din domeniul transportului pe calea ferată în relația cu autorități contractante ale statului român.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img