spot_img
6.5 C
București
sâmbătă, noiembrie 23, 2024
AcasăDezvaluiriProbleme de navigaţie în Marea Neagră: RĂZBOI ELECTRONIC?

Probleme de navigaţie în Marea Neagră: RĂZBOI ELECTRONIC?

-

- Reclama -

După problemele de navigație prin satelit raportate de cel puțin 20 de nave din Marea Neagră la sfârșitul lunii iunie, concluzia este că Rusia ar testa un nou sistem de “păcălire” a GPS-ului și că acest lucru ar putea fi prima faza a unei noi forme de război electronic, scrie site-ul de marină Seaman.

- Reclama -

La data de 22 iunie, Administrația Maritimă a SUA a depus un raport de incident aparent neimportant, după ce comandantul unei nave aflate în portul rus Novorossiysk a descoperit că GPS-ul său l-a plasat într-un loc greșit, în aeroportul Gelendzhik (cu mai mult de 32 km pe uscat). După ce a verificat dacă echipamentul de navigație funcționa corect, căpitanul a contactat și alte nave din apropiere descoperind ca informațiile AIS le-au plasat pe toate pe același aeroport.

- Advertisement -

Deși incidentul nu a fost încă confirmat oficial, experții consideră că aceasta este prima situație documentată de deviere a sistemului GPS – un tip de atac de spionaj care a fost anticipat de mult dar nu a fost văzut niciodată pus in practica. Până acum, cea mai mare temere referitoare la sistemele GPS a fost că ar putea fi blocate prin mascarea cu zgomot a semnalului satelitului de poziționare. Cu toate acestea, chiar dacă acest tip de bruiaj poate provoca haos, este ușor de detectat. Receptoarele GPS declanșează o alarmă atunci când pierd semnalul din cauza bruiajului, pe când falsificarea este mult mai înșelătoare deoarece un semnal fals de la o stație de la sol pur și simplu năucește un receptor de satelit. “Blocarea cauzează moartea receptorului, falsificarea face ca receptorul să mintă“, spune consultantul David Last, fostul președinte al Institutului Regal de Navigație al Regatului Unit citat de site.

Todd Humphreys, de la Universitatea din Texas, Austin, a avertizat de mai mulți ani de potențialul pericol al atacurilor asupra sistemelor GPS. În 2013, el a arătat cum un superyacht cu navigație de ultimă oră ar putea fi deviat de la cursul normal prin GPS “spoofing”. “Comportamentul receptorului în incidentul din Marea Neagră a fost asemănător cu cel al echipamentelor testate de echipa mea în timpul atacurilor controlate”, a spus Humphreys. Tot el crede că Rusia experimentează o nouă formă de război electronic. În ultimul an, spoofing-ul GPS a provocat haos pentru receptoarele de pe aplicațiile telefonice din centrul Moscovei, făcându-le sa poziționeze greșit. Semnalul fals, care pare să se concentreze asupra Kremlinului, relocă pe oricine în apropiere de Aeroportul Vnukovo, aflat la 32 km distanță. Foarte probabil acest lucru are la baza considerente de apărare, deoarece multe bombe, rachete și drone ghidate de NATO se bazează pe navigația prin GPS. Cu toate acestea, acum interferențele in geolocație sunt folosite departe de Kremlin, iar îngrijorător este faptul că acest lucru înseamnă că falsificarea devine tot mai ușoară. “Spoofizarea” GPS a necesitat anterior o expertiză tehnică considerabilă. Humphreys a trebuit să construiască primul său “spoofer” de la zero în 2008, dar acum constată că se poate face cu hardware și software comercial procurat de pe Internet. Nu necesită nici multă putere. Semnalele prin satelit sunt foarte slabe (aproximativ 20 de wați de la 20.000 de mile depărtare), deci un transmițător de un watt pe un vârf de deal, un avion sau o dronă ar fi suficient pentru a bruia totul până la orizont. Atata timp cât hardware-ul și software-ul devin din ce în ce mai accesibile, tehnologia se află în sfera oricărui hacker competent. Nu s-au înregistrat încă rapoarte autentificate a infracțiunilor de falsificare, dar nu ar trebui să fie dificil pentru infractori să folosească acest sistem pentru a devia un vehicul fără șofer, o livrare de produse cu drone sau pentru a deturna o navă autonomă. Cu toate acestea, Humphreys consideră că falsificarea de către un operator de stat este cea mai gravă amenințare. “Aceasta afectează operațiunile de siguranță a vieții pe o suprafață mare”, spune el. “În apele aglomerate si cu o vreme proastă, cum ar fi Canalul Mânecii, ar putea provoca o mare confuzie și foarte probabil coliziuni”.

- Advertisement -

In concluzie incidentul de la Marea Neagră sugerează un nou dispozitiv capabil să provoace perturbări răspândite pe o arie larga. “Sentimentul meu este că acesta este un test al unui sistem care va fi folosit cu răutate la un moment dat”, a spus TH.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img