„Studio B” este unul din cele mai populare posturi de radio din Belgrad, iar emisiunea „Bună dimineața, Belgrad” făcea partea din ritualul matinal al oricărui locuitor al capitalei. Astăzi, emisiunea a fost înlocuită de „Sputnik”, postul de radio rusesc, finanțat de stat, scrie GORDANA KNEZEVIC pe siteul Radio Europa Liberă.
Este o schimbare simbolică pentru importanța pe care Rusia o dă Serbiei și pentru eforturile Moscovei de a câștiga „mințile și inimile” sârbilor.
„Sputnik” a început să transmit în ianuartie 2015, dar a câștigat deja o mare parte din piață, mai ales datorită faptului că sunt o mulțime de ale medii rusești și ONG-uri care poartă același mesaj. Potrivit Centrului pentru Studii Euro-Atlantice, în acest moment, în Serbia sunt peste 100 de media și ONG-uri pro-rusești.
Directoarea Centrului de la Belgrad, Jelena Milic, este autoarea unui studiu intitulat „Rusificarea Serbiei”, în care explică de ce Serbia este o țintă ușoară pentru propaganda rusă.
„Serbia este cea mai mare țară slavă și ortodoxă din Europa Centrală, care încă nu este membră în Uniunea Europeană și nu vrea să devină membră în NATO”, a explică Milic. „Situația economică este precară, iar publicul este expus constant unei propagande care glorifică tradiționala prietenie ruso-sârbă”.
Jelena Milic vorbește despre „putinizarea” Serbiei, deși eforturile țării de a se integra în Uniunea Europeană ar trebui să aibă efectul contrar.
Ea a inventat și termenul de „orchestra lui Putin” pentru a descrie miriada de medii și organizații neguvernamentale, care, potrivit ei, lucrează orchestrat pentru a sumbina credibilitatea UE, pentru a încetini apropierea de Occident și a avansa interesele Rusiei.
„Apar din ce în ce mai multe dovezi că o parte din „orchestra lui Putin” este finanțată direct de Moscova”, scrie Milic în studiul despre rusificarea Serbiei.
Analistul politic Bosko Jaksic de la Belgrad nu crede că toți acești actori își coordonează acțiunile, cel puțin pentru moment. Dar nu exclude posibilitatea, în viitor.
(…) Jaksic a fost unul din primii analiști care a observant rusificarea mișcării nationaliste sârbe, care a vorbit despre influența Rusiei nu numai printre mișcările de extremă-dreapta, dar și printre partidele „tradiționale” care se află acum la guvernare. Și în sânul Bisericii Ortodoxe și a organizațiilor studențești.
„Acestea sunt țintele propagandei rusești și trebuie să recunoaștem că Moscova reușește să vorbească eficient sentimentelor cleric-naționaliste, anti-europene și anti-occidentale”, apreciază Bosko Jaksic.
Nu trebuie uitat faptul că peste 80% din investițiile străine vin din țările Uniunii Europene, iar două treimi din exporturile sârbești se duc pe piața UE.
Indiferent dacă este vorba de o „orchestră” care cântă la unison sau de soliști încă separați, actorii propagandei ruse sunt eficienți în Serbia. În august, Biroul pentru integrare europeană informa că, potrivit ultimelor date statistice, sprijinul pentru aderarea Serbiei la UE scăzuse sub 50%. Pentru prima dată.
Jelena Milic a identificat Universitatea din Belgrad drept unul din principalele centre ale propagandei ruse. Un fenomen îngrijorător, apreciază și Bosko Jaksic: „Biserica ortodoxă este cel mai eficient agitator pro-rus, dar Universitatea din Belgrad sau unii membri ai Universității nu sunt departe. Un paradox care trebuie să îngrijoreze, pentru că este vorba de tineri care se lasă recrutații de naționaliștii pro-ruși și care văd în Rusia un fel de alternativă” la o Uniunea Europeană, prezentată drept mult prea birocratică și trecând din criză în criză.