Noua propunere a Franței pentru postul de comisar european ar putea fi Thierry Breton, fost ministru de Finanțe, care în prezent conduce compania Atos, o multinațională în domeniul IT. Președintele francez Emmanuel Macron este așteptat să facă nominalizarea la sfârșitul acestei săptămâni, potrivit Financial Times.
Thierry Breton apare în afacerea EADS.
Cei care ţineau frâiele concernului european până la restructurare ştiau că EADS şi subsidiara Airbus vor întâmpina probleme financiare şi de imagine serioase. Şi nu numai că ştiau, dar informaţiile au fost folosite pentru a scăpa de acţiunile pe care le deţineau şi pentru care au obţinut mult peste valoarea de piaţă. Şi mai grav încă – tranzacţiile s-au făcut cu aprobarea tacită a statului francez, scrie Le Figaro în 2007.
Mişcarea a fost făcută exact la timp, pentru că după aflarea veştii despre întârzierile la livrări de avioane Airbus, preţul acţiunilor EADS a suferit o cădere importantă la burse. Cei care se fac vinovaţi de acest aşa-numit „delict de iniţiere” sunt nume sonore precum Arnaud Lagardère (patronul trustului mediatic omonim, prieten al preşedintelui Sarkozy şi care deţinea o parte importantă din acţiunile EADS) sau Manfred Bischoff (patron al germanilor de la DaimlerChrysler, de asemenea acţionar la EADS). Informaţiile au fost făcute publice chiar de „jandarmul” Bursei franceze – Autoritatea pieţelor financiare (AMF). Raportul a fost transmis mai departe, Parchetului din Paris, dar, pe parcurs, a fost obţinut şi de cotidianul de dreapta Le Figaro.
Se pare însă că nu numai investitorii privaţi au manipulat această informaţie pentru a obţine profituri, ci şi directorii numiţi de statul francez şi cel german la acea vreme. Este vorba de cei doi directori executivi EADS – Noël Forgeard şi Thomas Enders, dar şi de directorul general de la subsidiara Airbus, Gustav Humbert. În total, 1200 de „iniţiaţi” au vândut peste 10 milioane de acţiuni, obţinând astfel „mai mult de 90 milioane de euro profit necuvenit pe care l-au băgat în buzunare”, potrivit raportului AMF.
Cei mai mulţi dintre aceştia nu îşi vânduseră niciodată acţiuni înainte de noiembrie 2005. În ceea ce îi priveşte pe investitorii privaţi de primă mărime – companiile Lagardère şi DaimlerChrysler – fiecare dintre ei a scăpat rapid de cele 7,5% de procente deţinute şi au ales, mai spune AMF „vânzarea la termen, respectiv realizată în 2007, dar pe baza cursului din 2006, pentru a beneficia de noile măsuri fiscale favorabile”.
Între timp, statul francez era la curent cu cele ce aveau să se întâmple – în urma unei reuniuni EADS din 2005, o notă scrisă îi fusese trimisă ministrului de Finanţe din acea vreme – Thierry Breton.