Nu e clar pentru nimeni ce înseamnă cu adevărat sintagma ”război hibrid”, dar România a conceput o lege care îi va permite intervenții militare fără acordul NATO pe teritorii străine pentru a contracara ”amenințările hibride”. O lege în baza căreia am putea ataca, spre exemplu, Rusia, al cărei război hibrid ar fi dus la anularea alegerilor. Mai grav, noua lege ar permite restrîngerea unor drepturi cetățenești în afara prevederilor Constituției, transmite Inpolitics.
Totul e inclus în proiectul noii legi a apărării, depus la Parlament, iar semnalul de alarmă e tras nu de conspiraționiști exaltați, ci de organizația APADOR-CH, într-o analiză devastatoare publicată pe siteul propriu.
Astfel, APADOR cere parlamentarilor să modifice proiectul în mai multe puncte esențiale:
1) Reformularea unor expresii folosite în cuprinsul art. 4 al. 2
Reformularea unor expresii folosite în cuprinsul art. 4 al. 2 este necesară pentru a asigura claritatea și previzibilitatea normei legale, precum și pentru a evita interpretările subiective. Este vorba de expresiile “amenințări și pericole” și “măsurile corespunzătoare în domeniile de competență“. Redactarea ambiguă a art. 4 al. 2 permite ca statul să ia măsuri de orice natură, inclusiv cele restrictive de drepturi şi libertăţi specifice stării de urgenţă, de asediu, de război sau declarării mobilizării, deşi aceste stări încă nu au fost declarate.
Practic, prin acest text se permite autorităţilor să restrîngă drepturi şi libertăţi în afara declarării stărilor excepţionale prevăzute de Constituţie. Restrîngerea se va putea dispune pentru orice va fi considerat, în mod subiectiv, de autorităţi, drept “amenințări și pericole” (legea nu defineşte sau, măcar, exemplifică în ce pot consta aceste ameninţări şi pericole) şi poate consta în orice fel de măsuri, în funcţie de aprecierea subiectivă a fiecărei autorităţi (de exemplu, interzicerea unor partide, a unor televiziuni sau site-uri etc.) Practic, orice măsură restrictivă va putea fi luată, deşi nu va fi declarată una dintre stările excepţionale, pentru că legea se referă, vag, la posibilitatea autorităţilor de a lua orice fel de “măsuri corespunzătoare în domeniile de competență“.
2) Definirea prin lege a noțiunii de “amenințări hibride”
Art. 4 al. (3) din proiectul de lege are următorul conținut:
“(3) Parlamentul României aprobă angajarea unor capabilități militare și non militare pe
teritoriul statului român sau în afara acestuia, pentru contracararea amenințărilor hibride, la propunerea Președintelui României, după consultarea CSAT.”
Din redactarea acestui text legal, rezultă că România poate ataca militar un stat străin pentru simplul motiv că, prin acel atac militar, intenţionează să contracareze ameninţări hibride a căror sursă este localizată pe teritoriul acelui stat. Cu alte cuvinte, România poate declanşa oricînd un război, sub pretextul combaterii unor ameninţări hibride (intervenţia militară pe teritoriul altui stat duce, în mod direct, la război).
Dincolo de acest neobişnuit avînt războinic, foarte suspect, care rezultă din textul de lege propus, avînt în contradicţie vădită cu comportamentul paşnic al ţării de pînă în prezent, întrebarea care se pune în mod rezonabil, este ce înseamnă şi în ce pot consta, acele “ameninţări hibride” care justifică acţiuni militare împotriva altui stat. Dacă tot e să mergem la război, măcar să ştim pentru ce.
Ca studiu de caz, ne putem întreba dacă “documentul” extras dintr-un rechizitoriu, prezentat, la Copenhaga, de preşedintele N.Dan, drept “probă solidă” a interferenţei ruseşti în alegerile prezidenţiale din 2024 ar putea fi sau nu considerat probă solidă a unei “ameninţări hibride”, care să justifice o intervenţie militară împotriva statului bănuit că autor al acelei ameninţări.



