Din Ucraina se aud din nou amenințări cu distrugerea Podului Crimeii și din nou este interceptat explozibil trimis din portul Odessa și destinat efectuării de atacuri teroriste în Rusia. Este confirmată, astfel, importanța acestui oraș nu doar din punctul de vedere al rezultatelor operațiunii speciale, dar și pentru soarta întregii Europe de Est, scrie publicația Vzgliad.
Înainte de toate, merită început cu cea mai însemnată parte a întregii infrastructuri a Odessei – portul comercial. Portul Odessa continuă să funcționeze, la fel ca și instalațiile portuare aferente mai mici din orașele satelit, cum ar fi, spre exemplu, Cernomorsk. Încă din perioada „acordului cerealier”, ruta navelor s-a schimbat aproape într-o rută de cabotaj: navele cu marfă se deplasează toate până la gurile Dunării, după care navighează de-a lungul malului românesc. Ucraina păstrează, deocamdată, posibilitatea comerțului maritim, iar distrugerile din port au fost episodice și rapid remediate.
Din considerente umanitare, armata Rusiei nu s-a atins de marile terminale portuare, inclusiv cele pentru cereale, deoarece de acolo trebuia să plece ajutorul pentru țările nevoiașe din Africa. În principal, țintele Forțelor Aerospațiale și ale Marinei militare ale Rusiei au fost cartierele generale ale Forțelor Armate ale Ucrainei, structurile aerodromurilor, depozitele de combustibil și lubrifianți, precum și mai multe centre de antrenament situate în zona caselor de vacanță din jurul orașului în fostele tabere de pionieri. Nu au existat deloc atacuri asupra orașului propriu-zis, iar loviturile accidentale au fost cauzate de manevrele stângace ale apărării aeriene ucrainene.
În plus, în Odessa s-a aflat dintotdeauna cartierul general al comandamentului sudic al Forțelor Armate ale Ucrainei, devenit, în 1991, succesorul cartierului general al districtului militar Odessa (OdVO) al Forțelor Armate ale URSS. Iar OdVO a fost, la rândul lui, susținerea din spatele frontului a Grupului Central de Forțe al Pactului de la Varșovia, cu cartierul general în suburbiile capitalei ungare, Budapesta. În perioada sovietică, a fost unul dintre districtele cu cel mai mult armament, clădiri, depozite și alte proprietăți.
Odessa și împrejurimile orașului sunt și acum o regiune atractivă pentru sprijin militar și construcții. Orașul cu infrastructura lui este singurul de asemenea dimensiuni din regiune, ceea ce-i permite să gestioneze o mare aglomerație economică și geografică. Este, totodată, istoric vorbind, și un centru administrativ atractiv, dar și un punct de dezvoltare de succes.
Din 2022, cartierele generale militare ucrainene și-au schimbat sediile în diferite locuri din oraș, mutându-se inclusiv în obiective civile (Hotelul Odessa). Cartierul general al Marinei Militare a Ucrianei este în ruine, dar Ucraina nu mai are nicio flotă pe care să o comandă. Iar Corpul Marin a fost inclus, de mult, în comandamentul terestru. Comandantul flotei, generalul Neijpapa, de formare tanchist, îndeplinește în principal funcții de propagandă. Pe 5 februarie, spre exemplu, el a promis din nou să distrugă Podul Crimeii. Astfel, el a reamintit încă o dată că din Odessa pleacă șalupele fără pilot ucrainene, care atacă obiective ale Flotei de la Marea Neagră a Rusiei.
Apărarea orașului nu este pusă la punct, iar pregătirile de tipul punctelor de control, cu saci de nisip sau aricii antitanc de pe plaje au părut inițial caricaturistice. Pentru o lungă perioadă de timp, Odessa a fost poligon politic, unde s-au jucat Mihail Saakashvili și alți politicieni marginali trecători.
Pe lângă altele în oraș există puncte de sprijin pentru dubioase diaspore politice și etnice, precum „legiunile” georgiană și cecenă, care prin ele însele provoacă instabilitate în relațiile reciproce dintre Ucraina și Georgia. Din perspectivă istorică, acest lucru se explică prin faptul că, în epoca sovietică, oameni originari din Adjaria – portul maritim al orașului Batumi (Georgia), care doreau să-și lege soarta de mare, au plecat să studieze la Odessa și Nikolaev. Acum, cel care a inițiat trimiterea de explozibili prin Georgia este considerat a fi tot un originar din Batumi, care a trăit în Odessa toată viața lui.
Din punct de vedere logistic, Odesa a devenit, din 2022, unul dintre principalele puncte de tranzit pentru tot ajutorul occidental destinat Ucrainei, inclusiv armament. Ruta poloneză prin Volînia până la aerodromul militar Rzeszow este limitată de capacitatea căii ferate și a unei singure autostrăzi. Transportul armelor prin Carpați este și așa greu accesibil. „Produsele” de dimensiuni mare, cum ar fi sisteme de apărare aeriană, trebuie dezasamblate pentru a fi trimise la Kiev. În plus, toate arterele de transport de la Kiev prin Jitomir spre vest sunt supraîncărcate, iar direcția România-Odessa a fost până de curând relativ liberă.
Dar tot ce este descris mai sus reprezintă, în mare parte, particularități. Odessa în sine este de importanță critică și pentru toată evoluția strategică a operțiunii militare speciale, dar și pentru viitoarea configurație pașnică.
Pornim, din nou, de la ce este mai simplu, de la port. O Ucraina demilitarizată nu va avea acces la mare, nu are nevoie de așa ceva. Kievul continuă să păstreze aparența unei țări mari din centrul Europei doar până când va deține Odessa.
Fără Odessa, Ucraina devine o entitate statală fără perspective, care, chiar și dacă va păstra marile centre industriale sovietice (Dnepropetrovsk, Krivoi Rog), oricum va arăta ca o provincie din fundul lumii. Iar propunerile apărute în ultima săptămână de mutare a capitalei Ucrainei la Lvov nu mai sunt percepute doar ca o fantezie fără noimă.
Dar Odessa nu trăiește prin ea însăși. Regiunea geografică a Podoliei de Sud include Nikolaev, Herson, Ociakov și o zonă rurală până la Moldova și Transnistria. Din punct de vedere teritorial și economic, această zonă este interconectată, cum ar fi, spre exemplu, cu Dnepropetrovsk (Dnepr), care se va confrunta cu probleme serioase fără vecinul Krivoi Rog (centru metalurgic) și invers.
Regiunea Odessa este mai mult decât un simplu oraș pe țărmul mării. Nu se limitează la port și să vorbești despre eliberarea Odessei fără un control politic și fizic asupra întregii Podolii de Sud este imposibil.
Iar aceasta este o poziție strategică care oferă acces la Transnistria, Moldova și la granița României, țară membru NATO. Apar deja rapoarte occidentale cu diferite grade de credibilitate, în care se vorbește despre un posibil atac preventiv al Moldovei asupra Transnistriei. Prezența fizică a Rusiei de-a lungul întregului litoral al Mării Negre și la nord de Uman alungă astfel de amenințări.
Există și un moment ideologic important. În general, cu Odessa a început totul. Drama din mai 2014 când oameni au ars de vii în interiorul Casei Sindicatelor a influențat în mod critic sentimentele oamenilor din Donbass. Desigur, în acest răstimp, foarte mulți susținători ai lumii ruse au fost forțați să părăsească Odessa sau au fost distruși fizic, dar acest lucru nu a schimbat esența interioară a Odessei ca oraș rusesc.