Directorul general al Asociației Germane de Transport de Marfă și Logistică (BGL), Dirk Engelhardt, avertizează că „primele blocaje în comerț ar putea apărea chiar și peste două săptămâni”. Motivul: majorarea prețului la gaze, ca urmare a războiului din Ucraina, transmite Deutsche Welle.
Reacția fără echivoc a BGL vine în contextul avertismentelor Stickstoffwerke Piesteritz GmbH (SKWP), o companie chimică cu sediul în Wittenberg, în Saxonia-Anhalt. SKWP este unul dintre cei mai mari producători de AdBlue din Germania, purificator de gaze de eșapament pentru motoarele diesel.
Producția companiei germane depinde în mare măsură de gaz, pe care nu îl poate înlocui. În fiecare an, SKWP are nevoie de 14 terrawați-oră de materie primă. Explozia prețurilor a lovit atât de puternic afacerea încât, în urmă cu două săptămâni, producția a fost sistată.
Dirk Engelhardt de la BGL se teme de ce este mai rău: „Lipsa de AdBlue înseamnă lipsa camioanelor de marfă. În consecință, la revedere aprovizionare pentru Germania”.
Este adevărat că SKWP a convenit cu BGL asupra unei rezerve de urgență pentru purificator de gaze de eșapament. Dar, la ultima numărătoare, mai rămăseseră doar un milion de litri. Aceasta este o problemă, deoarece, potrivit calculelor efectuate de BGL, în Germania este necesară o cantitate zilnică de AdBlue de până la cinci milioane de litri.
Circa 800.000 de camioane tranzitează Germania în fiecare zi. Aproape toate acestea funcționează cu motoare diesel și au nevoie de un purificator de gaze de eșapament. Autoturismele și autobuzele mai noi cu motoare diesel folosesc și ele AdBlue, un amestec de apă distilată și uree, care trebuie turnat într-un rezervor separat.
Soluția de uree este descompusă de căldura gazelor de eșapament, proces în urma căruia rezultă amoniac. Acesta reacționează cu oxizii de azot în catalizator. Poluanții periculoși sunt în mare parte transformați în vapori de apă și azot inofensiv. Din pricina reglementărilor UE, simpla neumplere a rezervorului cu purificator de gaze de eșapament nu poate fi o soluție. Astfel, dacă rezervorul de AdBlue este aproape gol și șoferul ignoră mai multe niveluri de avertizare, motorul nu mai poate fi pornit.