România va fi ocolită prin Serbia, Bulgaria și Ungaria, dacă sistemul feroviar nu este susținut, în condițiile în care în aceste țări deja se investește foarte mult în infrastructură, iar acestea ne vor tăia, din punct de vedere geopolitic, legătura cu Marea Neagră, a declarat, luni, pentru AGERPRES, Viorel Lucaci, inspector de stat la Autoritatea Feroviară Română (AFER).
Potrivit acestuia, România ar putea avea de câștigat doar ca și coridor de trecere pe sectorul românesc al culoarului 4 Pan-european, chiar dacă lipsește industria grea, care necesită o cale ferată bine susținută.
„România ar putea câștiga doar ca și coridor de trecere, chiar dacă noi nu avem, din păcate, o industrie grea, care să necesite o cale ferată foarte bine susținută, dar pe culoarul 4 Pan-european, sectorul românesc. Dacă sistemul feroviar nu este susținut, România va fi ocolită prin Serbia, Bulgaria, Ungaria. Deja acolo se investește foarte mult și ne taie din punct de vedere geopolitic legătura cu Marea Neagră”, a spus Lucaci.
Acesta a subliniat faptul că statele din Uniunea Europeană susțin calea ferată, atât politic, cât și geopolitic, spre deosebire de România, unde „lucrurile se îndreaptă contra-curent”.
„În toate statele civilizate din lumea aceasta, mai ales din Uniunea Europeană, la asta ne raportăm, se susține calea ferată, atât la nivel politic, cât și geopolitic, din toate punctele de vedere. În România, din păcate, lucrurile se îndreaptă contra-curent, e o linie care a fost constantă, din păcate, după 1990. Iată că și după aderarea României la UE, în 2007, sectorul feroviar a fost în continuare defavorizat, a fost subfinanțat. Mă refer în principal la companiile de stat, mai ales la administratorul de infrastructură, care se confruntă cu niște serii de probleme foarte grave, care fără investiții masive nu pot fi rezolvate”, a explicat specialistul.
Acesta a dat ca exemplu Germania, unde calea ferată este bine susținută, în special pe partea de infrastructură.
„România a avut o problemă cu calea ferată, îndeplinirea susținerii politice. Ar fi greșit să neg că nu au fost și interese, atât externe, cât și interne, de a afecta, atât rețeaua feroviară din România, cât și operatorii de stat, pentru că decăderea unora înseamnă avantaje pentru alții, mai ales pentru concurentul sistemului feroviar, care este rutierul. Însă, acest lucru este prezent în orice stat membru, doar că ministerele Transporturilor sau alte organisme de stat au în mâini această concurență și este echitabilă, pe ideea că oricine are loc sub soare. În Germania, de exemplu, cea mai mare parte de transport de marfă este pe autotrenuri, pe rutier, dar și calea ferată este foarte bine susținută, mai ales pe partea de infrastructură”, a continuat el.