Cu toate că este al doilea cel mai mare producător de grâu din UE, importurile de produse de panificaţie şi de patiserie s-au dublat în cinci ani, deficitul comercial din acest sector ajungând la aproape 150 mil. euro în 2016, potrivit datelor Eurostat, o cifră pe care specialiştii din industrie o pun pe seama importurilor masive de aluat congelat, pe care retailerii îl aduc din străinătate şi îl transformă în pâine „proaspătă“, scrie Ziarul Financiar.
„Avem un comerţ modern care importă pâine congelată. Obiceiul de consum s-a dus către o pâine proaspătă care, de fapt, este o pâine precoaptă şi congelată. Consumatorul când o cumpără are impresia că este o pâine proaspătă făcută în brutăria magazinului, dar ea provine dintr-o pâine congelată şi semiproaspătă, un fel de ready-meal. Nu ştiu dacă o fi bună, nu o fi bună, dar de aceea apare multă pâine congelată în importuri“, a declarat pentru ZF Ştefan Pădure, preşedintele Asociaţiei pentru Promovarea Alimentului Românesc (APAR).
Totodată, incapacitatea producătorilor şi procesatorilor români de a exploata avantajul oferit de accesul la piaţa unică a UE este un alt factor care explică deficitul comercial din industria produselor de panificaţie şi patiserie.
„Noi nu am ştiu să profităm de aderarea la UE, unde piaţa comună reprezintă scopul pentru care a fost creată această Uniune Europeană. În momentul în care noi am intrat în UE, trebuia să mergem către pieţele externe. Noi am rămas în piaţă şi ne luptăm cu cei care au ştiu să se folosească de avantajul pieţei comune“, a spus preşedintele APAR.
România se transformă într-o piaţă de desfacere pentru produsele alimentare fabricate în străinătate, în contextul în care, în patru ani importurile de produse alimentare au crescut cu aproape un miliard de euro, ajungând la 3,95 mld. euro în 2016, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.