După ce, înainte de Revoluţie, în România existau zeci de întreprinderi şi centre de cercetare şi tehnologie în aproape toate colţurile ţării, afacerile din sectorul tehnologic s-au focusat, în ultimii ani, în jurul marilor oraşe, în special a celor cu centre universitare, semnalează analiza.
Astfel, Capitala se află în prim-plan, cu 10.086 de firme active în acest domeniu, urmată de judeţul Cluj, cu 3.251, şi Timiş cu 1.884 de companii. Pe locurile următoare se situează Iaşi (1.526), Ilfov (1.433) Bihor (999), Prahova (959), Constanţa (865) şi Sibiu (717).
La polul opus se află judeţele Mehedinţi (128), Ialomiţa (137), Giurgiu (147) Tulcea (162), Caraş Severin (160) şi Teleorman (167).
Potrivit statisticii, peste 32.000 de firme sunt din zona microîntreprinderilor, în multe cazuri start-up-uri, şi numai aproximativ 1.700 fac parte din categoria firmelor mici, medii şi mari, în funcţie de cifra de afaceri.
Cifra de afaceri medie, la nivelul întregului sector, era în 2018 de 1,5 milioane de lei, iar media profitului net se ridica la 159.502 lei.
Analiza Frames & Academia Industrială arată că cele 32.205 firme active în 2018 angajau, în total, 151.003 salariaţi, un număr dublu faţă de anul 2010 (75.156).
Potrivit experţilor, de la reţele de comunicaţii, la roboţi, imprimante 3D, sisteme de control şi, în viitor, maşini autonome, Factory 4.0 va impacta în mod semnificativ economia în următorii ani, oferind un grad fără precedent de automatizare şi independenţă operaţională.
Aceştia subliniază că, în următorii ani, competitivitatea economică a României va depinde, în mare măsură, de felul în care companiile se vor adapta la Industry 4.0, inclusiv de modul în care vor dezvolta mecanisme eficiente de suport.
„Această a patra revoluţie industrială va aduce schimbări fundamentale în mecanismele economice şi România trebuie să fie pregătită. Noile tehnologii vor ajuta companiile să fie mai productive şi să dezvolte produse şi servicii de mai bună calitate, într-un mediu de lucru mai sigur. În plus, le vor permite să se dezvolte şi să fie mai competitive pe piaţa globală”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.