Home Analize Statul Paralel de la Tirana folosește Justiția pe model românesc

Statul Paralel de la Tirana folosește Justiția pe model românesc

0

În inima Albaniei, a apărut un model îngrijorător pe coridoarele justiției, aruncând o umbră asupra Structurii Speciale Anti-Corupție (SPAK). Desemnată ca un far de speranță într-o țară îndelung afectată de corupție, SPAK pare să funcționeze sub un văl de justiție selectivă, aliniindu-și forța procurorilor mai mult cu interesele politice ale prim-ministrului Edi Rama decât cu principiile egale ale legii și ordinii. Deși prezintă un număr de politicieni ca dovadă a eficienței sale, absența notabilă a persoanelor apropiate de Edi Rama – fie politicieni, membri de familie sau puternici jucători economici – din dosarele sale spune multe. Această aplicare selectivă nu este doar eșecul unei instituții judiciare cheie; este simptomul unei probleme mai profunde în politica albaneză, care amenință să devieze națiunea de la traseul său către integritatea și echitatea democratică.

Confruntându-se cu o corupție endemică, Albania a inițiat o abordare inovatoare pentru a combate această problemă prin formarea SPAK. Înființată prin reforme judiciare și susținută de parlament în 2016, SPAK este compusă dintr-un birou special de procuratură, un birou național de investigații și tribunale axate pe corupție și crimă organizată. Această inițiativă, crucială pentru începerea discuțiilor de aderare la UE, vizează combaterea corupției la nivelurile superioare ale guvernului și societății. Cu toate acestea, deși a fost înființată cu intenția justă de a lupta împotriva corupției, acum SPAK se află la răscrucea dintre influența politică și independența judiciară, cu prim-ministrul Edi Rama în centrul acestor acuzații.

De când a preluat funcția în 2013, PM Rama a urmărit activ politici de aliniere a Albaniei cu standardele Uniunii Europene, punând accent pe reforme în justiție, administrație publică și măsuri anti-corupție. Administrația sa a făcut eforturi notabile pentru a combate corupția, cel mai vizibil prin înființarea SPAK. Cu toate acestea, recent, eficacitatea și imparțialitatea acestor eforturi anti-corupție au devenit subiecte de dezbatere.

Tendințele autoritare ale lui Rama i-au determinat pe mulți critici să-l acuze de controlul asupra mass-media, influența asupra justiției și consolidarea puterii în cadrul partidului său și al guvernului. Cu toate acestea, toate aceste acuzații palează în comparație cu cele care susțin că SPAK a devenit un instrument politic pentru Rama, folosit pentru a elimina adversarii politici. Selecția cazurilor de către SPAK și momentul operațiunilor ridică întrebări despre capacitatea sa de a funcționa ca o entitate judiciară imparțială. Criticii sugerează că acțiunile sale ar putea servi unui agenda politică, mai degrabă decât să adere la principiile sale fundamentale de justiție și imparțialitate.

În ultimele luni, au avut loc mai multe investigații împotriva unor figuri publice de rang înalt: membri ai Partidului Socialist (partidul lui Rama) care au servit ca miniștri în guvernul său au fost anchetați și în unele cazuri trimiși la închisoare. În plus, au fost investigate și anumite figuri oligarhice. Mulți în Albania consideră că aceștia sunt țapi ispășitori pentru Rama și servesc ca alibi când apar acuzații împotriva motivelor sale politice. În zilele noastre, acest lucru se întâmplă destul de des.

Cu toate acestea, investigația împotriva fostului președinte Ilir Meta și a fostului prim-ministru Sali Berisha – amândoi lideri ai partidelor politice și cunoscuți adversari ai lui Rama – a fost poate prea mult pentru speranțele poporului albanez. Arestul la domiciliu al fostului PM Berisha a fost un semnal de alarmă pentru mulți albanezi care aveau odată speranțe mari de la SPAK.

De fiecare dată când un oficial guvernamental a fost arestat sau acuzat, PM Rama a insistat că responsabilitatea lor este personală. De fapt, i-a prezentat ocazia de a demite ministrul, de a se prezenta ca un luptător îndrăzneț împotriva corupției și de a oferi publicului un sentiment de schimbare. Dar o privire mai atentă asupra listei miniștrilor demiși ridică speculația că Rama nu este afectat de aceste demiteri. Concluzia este că niciunul dintre cei din cercul său apropiat nu a fost investigat, ceea ce ridică îndoieli asupra standardelor multiple ale SPAK.

Operațiunile lui PM Rama și ale SPAK au și o dimensiune internațională. Având în vedere aspirațiile Albaniei de a adera la Uniunea Europeană, există o presiune externă considerabilă pentru a demonstra eficacitatea judiciară. Criticii susțin că acest lucru poate fi manipulat de guvern pentru a direcționa atenția SPAK către cazuri care sunt convenabile politic și care se aliniază cu aceste așteptări externe, dar care s-ar putea să nu fie cele mai urgente probleme intern. Această scepticism se extinde la lupta mai largă împotriva corupției, cu Albania clasându-se încă slab în Indexul Percepțiilor de Corupție al Transparency International. În ciuda eforturilor SPAK, lupta țării cu corupția, în special în poziții înalte, rămâne o provocare semnificativă.

Ad

Exit mobile version