CARREFOUR ROMÂNIA SA Bucureşti (CUI: 11588780) deţine/administrează 233 de magazine, dacă ne luăm după site-ul carrefour.ro, sau numai 150, conform paginii de Facebook, care precizează că este vorba de “80 de supermarketuri, 25 de hipermarketuri, 44 magazine de proximitate si un website de comert online – carrefour-online.ro”, scrie supervizor.ro.
DEZVĂLUIRILE SUPERVIZOR:
Dacă la numărul de magazine sunt ceva dubii, în ceea ce priveşte rezultatele financiare ale anului 2016, situaţia este foarte clară: CARREFOUR a înregistrat cele mai bune rezultate din istoria firmei: cifră de afaceri de 5,67 MILIARDE LEI, cu 10% mai mare faşă de anul trecut, şi un profit net de puţin peste 164 milioane lei. Cum profitul brut a fost de 205 milioane lei, rezultă că impozitul pe profit plătit de compania este de aproximativ 9 milioane euro.
La finalul anului trecut, CARREFOUR ROMÂNIA SA avea stocuri de 616.077.009 lei, echivalentul vânzărilor pe o lună şi vreo 10 zile, şi datorii de 1,82 MILIARDE LEI, contravaloarea produselor comercializate în 4 luni. Surprinzător de mare este valoarea creanţelor – 526.490.817 lei, ştiut fiind faptul că aceste magazine nu vând “pe caiet”, dar probabil că se datorează dublei facturări din relaţia cu furnizorii – aceştia facturează pentru marfa livrată, în timp ce CARREFOUR le facturează multitudinea de taxe şi comisioane (de raft, de promovare, de deschidere de magazin etc).
Un record s-a înregistrat şi în cea ce priveşte numărul de angajaţi – 9.101, faţă de 7.985 în 2015, iar capitalurile proprii au revenit la peste UN MILIARD DE LEI. Şi activele imobilizate au înregistrat un maxim istoric – 1.268.330.313 lei. Pragul de un miliard de lei a fost depăşit şi în ceea ce priveşte profitul net cumulat al ultimilor 10 ani, valoarea exactă fiind de 1.179.071.379 lei.
La finalul anului 2015, CARREFOUR a anunţat preluarea BILLA ROMÂNIA SRL, valoarea tranzacţiei fiind evaluată de presa economică românească la aproximativ 100 milioane euro. Pentru că era nevoie de aprobarea Consiliului Concurenţei, afacerea s-a oficializat la 30 iunie 2016, dată la care societatea a devenit COLUMBUS OPERAŢIONAL SRL (CUI: 9657315), având ca asociaţi CARREFOUR NEDERLAND B.V. (Olanda) – 99,99% şi CARREFOUR ROMÂNIA – 0,01% (o singură parte socială).
Deşi până în 2015 a înregistrat numai profit, compania a raportat pierderi foarte mari pentru anul trecut, de 26,25 milioane lei, rezultat înregistrat pe fondul unei scăderi de puţin peste 2% a cifrei de afaceri. Interesant este că au crescut semnificativ datoriile – la 251,27 milioane lei, cu 38% mai mari faţă de anul anterior, în condiţiile în care, la finalul anului trecut, firma avea în casă şi conturi suma de 91,31 milioane lei! Tot în 2016, efectivul de personal s-a redus cu 130 de persoane, ajungând la cel mai scăzut nivel din ultimii 5 ani, iar capitalurile proprii au ajuns la cea mai mică valoare din ultimii 10 ani.
La final, o nelămurire personală în ceea ce priveşte relaţia dintre CARREFOUR ROMÂNIA şi furnizori: pe produsele marcă proprie există menţiuni de genul “Produs în România pentru CARREFOUR”. Nu este trecut numele firmei producătoare, cum ar fi normal, iar întrebarea mea este următoarea: companiei CARREFOUR ROMÂNIA îi este ruşine că s-a asociat cu producătorii respectivi şi din acest motiv nu le dă numele SAU furnizorilor le este ruşine că fac afaceri cu magazinele CARREFOUR?