de ec Adrian Radu, fost ofițer SRI
Prin Legea nr.6/2017 a bugetului de stat pe anul 2017 Guvernul Grindeanu a reusit fara o transparenta si dezbatere publica, respectiv prin votul in plen a parlamentarilor asupra proiectului de lege a bugetului de stat, sa amane pana in trim. al IV -lea 2017 plata sumelor cuvenite si rezultate din recalcularea pensiilor militare in baza prevederilor Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat si a Ordinul nr. 31/25/999/8148/237/259/221/ 2016 pentru aprobarea procedurilor de recalculare şi de actualizare a pensiilor militare de stat.
Ca atare toti pensionarii militari care pot intra sub incidenta normelor anterior mentionate vor primii cuantumul sumelor cuvenite ca diferente de pensie de la data de 01.01.2016 (data intrarii in vigoare a Legii 223/2015) si pana la punerea lor in plata a pesiilor recalculate, cu o intarziere majora, printr-o decizie unilaterala neatacabila juridic si introdusa fara aducerea la cunostinta opiniei publice si a militarilor interesati de Guvernarea Grindeanu, respectiv de catre partidele parlamentare majoritare PSD si ALDE, situatie de natura a aduce prejudicii majore financiare celor in drept, adica a categoriilor de pensionari militari, a tuturor cadrelor militare din structura fortelor armate ale Romaniei.
Mai mult derogarea in cauza stabilita prin art.67 din Legea 6/2017 care prevede“Eventualele sume cuvenite ca urmare a procesului de recalculare a pensiilor potrivit art. 109 alin. (1) şi art. 110 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările şi completările ulterioare, ce reprezintă diferenţe de pensie de la data intrării în vigoare a Legii nr. 223/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi până la punerea în plată a pensiilor recalculate, se acordă în trimestrul IV 2017.” , e de natura a genera si o discriminare intre categoriile de pensionari militari care pana in luna ianurie 2017 au primit odata cu pensia recalculata si sumele aferente diferentelor rezultate dintre cuantumul vechia al pensiei si cel nou rezultat in urma recalcularii si acei pensionari militari care au intrat sub incidenta legii nr.6/2017, adica persoanele care au primit in plata pensiile recalculate incepand cu luna martie 2017.
De altfel, sumele cuvenite ca diferente (in cazul pensiilor recalculate ce au devenit mai mari decat cele aflate in plata), drepturi legal stabilite si care nu pot fi anulate devenind venituri/drepturi castigate (vezi decizii CCR) nu sunt purtatoare de dobanzi pentru perioada de timp de intarziere in plata catre beneficiarii de drept, determinand noi efecte negative in planul bugetar al pensinarilor militari afectati de aceasta decizie unilaterala.
Interesant de analizat daca sumele in cauza nu au fost constituite/bugetate avand in vedere legile anterioare si, pe ce categorii de cheltuieli sunt actualmente utilizate prin bugetele institutiilor militare care au in plata pensiile militare (ex .SRI, SIE, MAI, MAN, SPP, STS, MJ), aspect ce poate fi de naura a intra sub incidenta legii penale.
De remarcat faptul ca SRI intr-un comunicat recent se plangea ca bugetul sau institutional aprobat nu e suficient intrucat cca. 70% din acest buget aprobat pentru 2017 se duce pe cheltuieli cu pensiile militare, recalcularea lor, palta salariilor sau alte cheltuieli de personal.
Deci cum de nu au fost alocati bani si pentru sumele rezultate ca diferente intre pensiile in plata si cele recalculate intrucat aceasta situatie era cunoscuta inca din luna iulie 2016 cand SRI a solicitat rectificari de buget atat in august si noiembrie 2016, prin OUG nr.14/2016 si OUG nr.86/2016, unde in notele de fundamentare, dar si in preambulul OUG nr.86/2016[1] cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016, s-au solicita si aprobat sume care sa acopere si diferentele pozitive rezultate din recalcularea pensiilor militare ce vor intra in plata, inclusiv si pentru Serviciul Roman de Informatii.
Pe acest fond se impun o serie de intrebari cu privire la modul netransparent si nepublic prin care pensionarii militari, sigur un numar foarte mare la nivelul tuturor institutiilor militare incidente prevederilor legale in materia pensiilor militare, sunt afectati in privinta intrarii, cu o intarziere de cel putin 6 luni, in posesia drepturilor financiare legal stabilite, in speta data cu privire la primirea in plata a diferentelor totale (cel putin 12 luni, sau incepand cu 01.01.2016 data intrarii in vigoare a Legii 223/2016) rezultate intre pensiile aflate in plata si cele care au intrat in plata in conditiile recalcularii.
Pentrut intelegere aratam un exemplu de calcul:
Pensie militara in plata pana la data 01.01.2016 – 2000 lei, dupa recalculare noua pensie militara este 3000 lei, dar a intrat in plata conform Legii 223/2015 si Ordinului cumun din 2016, anterior amintit, la data de 1.03.2017. In conditiile Legii nr.223/2015 trebuie sa se aloce pensionarului si cuantumul total al diferentelor rezultate dintre pensia recalculata si cea aflata in plata pana la 01.01.2016, adica 3000 lei – 2000 lei = 1000 lei/ luna diferenta.
Ca atare pentru cele 15 luni intarziere in plata din culpa statului, adica pana in data de 01.03.2017, pensionarului ii mai revine si suma tatala a diferentelor lunare rezultate adica 1000 lei/luna X15 luni = 15.000 lei total care ar fi trebuit sa ii primeasca suplimentar, fata de pensia lunara recalculata cuvenita in baza deciziei de pensionare primita de la institutia militara respectiva de catre pensionarul militar, la data intrarii in plata a pensiei recalculate adica la data de 01.03.2017. Deci pensionarul militar in cuaza ar fi tebuit sa primeasca in data platii pensiei recalculate conform legii 233/2015 suma total de 18.000 lei = 3000 lei (pensie recalculata) – 15.000 lei (diferente), urman ca in luna urmatoare aprilie 2017 sa primeasca doar pensia militara reclaculata 3000 lei.
Concluziile se pot trage de la sine…..
[1] “Avand in vedere: (…) – alocarea fondurilor pentru plata pensiilor militare recalculate, precum şi pentru restituirea diferenţelor dintre cuantumurile pensiilor cuvenite pentru luna decembrie 2010 şi cele stabilite în baza Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, cu modificările ulterioare; (…)– riscul neasigurării fondurilor necesare pentru plata pensiilor militare recalculate, precum şi pentru restituirea diferenţelor dintre cuantumurile pensiilor cuvenite pentru luna decembrie 2010 şi cele stabilite în baza Legii nr. 119/2010, cu modificările ulterioare;