Consumul de unt a crescut în întreaga lume, nu doar în Europa dar şi în Asia în timp ce producţia a scăzut. În Franţa, raioanele pentru unt din marile magazine au devenit în ultimele săptămâni tot mai goale. Situaţia poate diferi de la o regiune la alta dar diversele mărci de distribuitori sunt tot mai puţine, transmite RFI.

În faţa exploziei cererii, marii comercianţi refuză să crească preţurile aşa cum cer producătorii. Aceştia cer o creştere de preţ între 5 şi 10% pentru ca, spun ei, munca lor să fie valorificată la preţul just. Cum nu o primesc, preferă să nu mai fabrice materia grasă. Aşa se face că de pe rafturi acest produs extrem de folosit în Franţa, nu mai este de găsit.

În ultimul an, preţul untului s-a dublat în Franţa, trecând de la 3 euro la 5,50 de euro.

În patiserii, situaţia devine critică. Aici se folosesc zilnic câteva kg de unt iar patiserii refuză să folosească margarină pentru a nu se pierde gustul produselor. “Dacă această criză va continua, marea iubire a francezilor – croissantul va deveni un produs de lux”, se teme proprietarul unei patiserii pariziene.  Unii patiseri vorbesc  despre o eventuală creştere cu aproximativ 10 euro-centimi a preţului croissantului. Untul înseamnă 25% din compoziţia unui croissant.

Pentru Franţa, situaţia este nemaîntâlnită de la al doilea Război Mondial.

Scăderea producţiei de lapte, anul trecut, în Europa ca o consecinţă a unor preţuri foarte scăzute, a accentuat fenomenul.  Odată cu eliminarea cotelor de lapte, în urmă cu doi ani, s-a înregistrat o super-producţie ceea ce a determinat scăderea preţului iar crescătorii au fost nevoiţi să reducă tonajele. Apoi, s-a privilegiat valorizarea laptelui în produsele rentabile, în brânzeturi spre exemplu, iar industria a marginalizat producţia de unt. În plus, prin fabricarea untului, fabricanţii recuperează crema care se ridică deasupra laptelui, pentru a produce lapte praf. Preţul laptelui pudră se afă în prezent la un nivel scăzut din cauza unor stocuri impresionante care au ajuns să existe în Uniunea Europeană.

Astfel că în Europa tona de unt vrac a ajuns de la 2.500 de euro la aproape 7.000 de euro, adică o creştere de 180%, între martie 2016 şi septembrie 2017.

Producătorii din Asociaţia pentru transformare a Laptelui din Franţa recunosc faptul că livrează cu prioritate către cei care au acceptat renegocierea tarifelor. Dar mulţi au decis să nu mai înnoiască acele contracte trimestriale. Rezultatul: un lanţ de supermarketuri din zona pariziană a vândut săptămâna trecută cu 70% mai mult unt decât în mod normal. De teamă că nu va mai găsi unt, lumea a cumpărat aproape tot untul găsit pe rafturi.

Situaţia ar putea dura câteva săptămâni. Se apropie sărbătorile de sfârşit de an iar cererea este şi mai mare în această perioadă. Ministrul Agriculturii, Stéphane Travert recunoaşte că există o urgenţă dar este optimist şi anunţă că penuria de unt nu va fi una de durată.

SCRIE-NE

Nu suntem acum aici. Dar ne poți scrie.

Se trimit datele

©2019 @ optimizare SEO realizata de www.VasPavITConsulting.ro

Log in with your credentials

Ați uitat datele dvs.?