Home Analize Scandalul gunoiului din Giurgiu a ajuns în Justiție: CRONOLOGIA UNEI AFACERI MIROSITOARE

Scandalul gunoiului din Giurgiu a ajuns în Justiție: CRONOLOGIA UNEI AFACERI MIROSITOARE

0

În anul 2011, Consiliul Județean Giurgiu a organizat o procedură de achiziție publică deschisă, în baza prevederilor O.U.G. 34/2006, pentru atribuirea Contractului de delegare gestiune a serviciului de operare a Centrului de Management al Deșeurilor de la Frățești, jud. Giurgiu, în vederea implementării Proiectului „Sistem de management integrat al deșeurilor în județul Giurgiu”, aprobat de către Comisia Europeană prin Decizia nr. (2009) 7477 din data de 24.11.2009 și finanțat prin Programul Operațional Sectorial Mediu. 
In cadrul procedurii de achizitie s-au inregistrat o serie de contestatii care si-au gasit rezolvarea in instanta si in urma unei decizii a instantei de judecata, EcoSud SA a fost desemnat castigator al procedurii de atribuire.
Între Consiliul Județean Giurgiu, în calitate de Delegatar, și Eco Sud SA , în calitate de Delegat, s-a încheiat Contractul nr. 267/15.11.2013, de delegare a gestiunii serviciului de operare a Centrului de Management al Deșeurilor de la Frățești, Județul Giurgiu, având ca obiect delegarea de gestiune pentru operarea CMID Frățești, care cuprinde depozitul, stația de sortare și stația de compostare, precum și infrastructura auxiliară. 
Durata contractului era de 16 ani, de la data de începere a acestuia. 
Cu toate ca Contractul de delegare a fost semnat in anul 2013, procesul verbal de predare primire a amplasamentului a fost intocmit in anul 2015, si a cuprins o serie de observatii din partea Ecosud, care solicitau remedierea unor defectiuni ale instalatiilor CMID.
Reparatiile au fost realizate si in august 2017, Ecosud a preluat depozitul, a obtinut Autorizatia de mediu si a inceput efectiv operararea CMID.
Conform prevederilor contractuale Ecosud este obligat la plata redeventei catre CJG, dar a contestat in instanta facturile de redeventa emise de CJG, reclamand faptul ca modalitatea de calcul a redeventei este eronata si ca nu ar trebui sa plateasca redeventa la nivelulu stabilt prin contract, ci in functie de modalitatea in care acesta si-a elaborat oferta depusa la licitatie (aceasta presupunea o reducere substantiala a cuantumului redeventei).
Procesul in instanta s-a incheiat la finalul anului 2020, cand Instanta de judecata a stabilit in mod definitiv ca Ecosud este obligat sa plateasca redeventa la nivelul stabilit prin contract, Ecosud inregistrand un esec in instanta.
Incepand in anul 2019, probabil anticipand o solutie nefavorabila in procesul mentionat mai sus, Ecosud a demarat si o serie de solicitari de majorare a tarifului de depozitare, solicitari la care nu s-a putut da curs deoarece fundamentarile pentru aceste modificari contineau erori, cheltuieli nejustificate, nu respectau prevederile Ordinului ANRSC 109/2007, etc.
Retinem faptul ca aceste solicitari de majorari erau transmise in conditiile in care Ecosud nu platise nici macar 1 leu redeventa de la inceputul operarii CMID, in conditiile in care acesta a incasat tarif de depozitare de la operatorii de colectare si transport deseuri.
Ca urmare a deciziei definitive a instantei, Ecosud a platit la finalul anului 2020 o parte din redeventa aferenta anului 2017 si inceputul anului 2018, netinand cont de faptul ca in conformitate cu prevederile contractuale, erau obligati si la plata panalitatilor de intarziere.
Platile aferente redeventei a unei jumatate din anul 2018 si pana la finalul anului 2020, nu au fost facute.
Activitatea la CMID s-a desfasurat in mare parte in conditii normale, dar intotdeauna cu o lipsa de predictibilitate data de deciziile Ecosud de a sista activitatea, asa cum s-a intamplat la inceputul anului 2020, cand acesta a suspendat activitatea motivand neincasarea tarifului de depozitare de la unul dintre operatorii de salubrizare (Rosal SA), decizie care a afectat si ceilalti operatori din judet.
De mentinat faptul ca operatorii de colectare deseuri au contracte cu UAT-urile din judet si nu cu Consiliul Judetean Giurgiu, fapt care impiedica pe acesta din urma sa poata interveni in relatiile comerciale dintre Primarii si operatori de salubrizare.
La inceputul anului 2021, Consiliul Judetean Giurgiu, pe fondul neincasarii redeventei/penalitatilor a emis catre Ecosud o Notificare de incalcare a prevederilor contractuale, acordand conform contractului un termen de 90 de zile pentru remedierea problemei.
In acesta perioada, Ecosud SA a incercat sa obtina o anulare/scutire de la plata penalizatilor de intarziere, solicitare care s-a bazat pe o serie de prevederi legale neaplicabile Consiliului Judetean Giurgiu, drept pentru care aceasta solicitare a fost respinsa de catre CJG.
Contractul de delegare prevede ca platile efectuate de catre Ecosud SA, vor fi considerate mai intai in contul penalitatilor si dupa aceea in contul redeventei, aspect pe care Ecosud SA il respinge.
Cu 5 zile inainte de expirarea termenului limita de plata a obligatiilor (termen de 90 de zile), Ecosud SA efectueaza plata redeventei ignorand prevederea referitoare la penalitati, sustinand faptul ca in acest fel si-a indeplinit toate obligatiile catre Consiliul Judetean Giurgiu.
In acest context in data de 20.04.2021 Consiliul Judetean Giurgiu adopta Hotararea 96/20.04.2021, privind aprobarea emiterii Notificarii de reziliere a contractului de delegare, data stabilita de reziliere fiind 05.05.2021.
Ulterior, pe data de 06.05.2021, Consiliul Judetean Giurgiu constata rezilierea contractului prin adoptarea Hotararii 101/06.05.2021 si in aceiasi zi in scopul asigurarii continuitatii prestarii serviciului de depozitare hotaraste si acordarea cu titlu provizoriu a delegarii CMID catre societatea Judserv 2020 SRL, societate care are ca actionar unic Consiliul Judetean Giurgiu (HCJ 102/06.05.2021)
Impotriva acestor acte administrative emise de catre Consiliul Judetean Giurgiu, Ecosud a declansat o serie de contestatii in justitie, concretizate prin inregistarea a 6 noi dosare, care au ca obiect suspendarea si anularea Hotararilor Consiliului Judetean Giurgiu.
In tot acest timp, Ecosud SA refuza sa procedeze la predarea CMID catre Consiliul Judetean Giurgiu, justificand ca vor preda locatia numai in urma unei hotarari/ordin al instantelor de judecata, mizand probabil si pe faptul ca o blocare a activitatii de depozitare ar duce la imposibilitatea desfasurarii activitatii de colectare deseuri de pe raza judetului Giurgiu, cu impact negativ grav asupra sanatatii cetatenilor.
In concluzie, relatia contractuala dintre Ecosud SA si Consiliul Judetean Giurgiu, a demarat ca urmare a unei decizii a instantei de judecata, a fost mediata si pe parcursul activitatii de catre decizii ale instantei, rezilierea contractului este de asemenea supusa analizei instantelor, si bineinteles ca si prejudiciile pe care Consiliul Judetean Giurgiu le-a suferit ca urmare a activitatii Ecosud SA, vor fi stabilite tot de catre instanta de judecata.

Ad

Exit mobile version