spot_img
19.9 C
București
sâmbătă, iulie 27, 2024
AcasăActualitateScandal Brâncuși între maestrul Holender și curatoarea expoziției din Timișoara: "Brâncuși a...

Scandal Brâncuși între maestrul Holender și curatoarea expoziției din Timișoara: „Brâncuși a fost onorat de regimul comunist”

-

“Au făcut Expoziția Brâncuși, foarte bine venită. Totuși, Brâncuși este una dintre tristele amintiri ale României. După anii 45, Brâncuși a donat totul României gratis tot ce a făcut, și România nu a luat nimic, fiindcă Brâncuși pe vremea aceea era împotriva esteticii socialiste și conducerea de atunci a țării a considerat că nu are nevoie de așa ceva, de operele marelui artist. Să le păstreze acolo, la Paris”, a declarat zilele trecute Ioan Holender, fostul cel mai longeviv director managerial al Operei de Stat din Viena, criticând organizarea Timișoara, Capitala Cultural Europeană.

- Reclama -

El este contrazis public de curatoarea expoziției Brâncuși de la Timișoara.

- Advertisement -

Doina Lemny, reputată specialistă în opera lui Constantin Brâncuşi, a subliniat, sâmbătă, la Târgul de Carte Gaudeamus Radio România, că Brâncuşi a fost întotdeauna onorat în ţară, nefiind renegat de regimul comunist.

„Doresc să afirm şi să reafirm că Brâncuşi a fost întotdeauna onorat în ţară la noi. În ’70, în plină eră Ceauşescu, i s-a deschis o mare expoziţie, ca să nu mai vorbim că în ’56 i s-a deschis prima expoziţie retrospectivă la Bucureşti. Deci cu un an înainte ca el să moară. În ’70 i s-a deschis o expoziţie, în ’67 i s-a făcut un colocviu internaţional la care au participat foarte mulţi specialişti din străinătate. în ’77, de asemenea. Fiecare colocviu a fost însoţit de un catalog. Deci nu putem să spunem că Brâncuşi a fost artistul renegat de regimul comunist. De aceea, cu delicateţe am început, am încercat să strecor aceste aspecte în acest catalog”, a spus Lemny.

- Advertisement -

Ea accentuat că marele artist nu a propus niciodată statului român o donaţie constituită din operele sale.

„Brâncuşi nu a fost niciodată renegat de niciun regim. S-a spus ‘regimul comunist nu l-a recunoscut pe Brâncuşi, n-a primit donaţia pe care el ar fi vrut să o lase ţării’. Este fals. Brâncuşi nu a avut niciodată şi nu există niciun document care să ateste această intenţie a lui de a lăsa ţării. Şi nu pentru că s-a supărat pe ţară. Sunt lucruri, sunt motivaţii obiective. Brâncuşi a avut atelier la Paris. El nu a avut niciun atelier în ţară. Nici la Târgu Jiu, nici la Craiova, nici la Bucureşti. El a creat capodoperele lui, a lucrat, timp de mai bine de 50 de ani, la Paris. Şi el ştia, ca un tată bun, cum a împărţit averea. Ştia că în Bucureşti este o colecţie importantă, la Craiova era o colecţie importantă constituită de prietenul lui Victor N. Pop şi ştia că la Târgu Jiu a realizat un monument unic, care este o sinteza operei lui din Paris”, a mai arătat Doina Lemny.

Doina Lemny a participat, sâmbătă, la prezentarea de către Editura Art Encounters a catalogului oficial al expoziţiei „Brâncuşi: surse româneşti şi perspective universale”, realizat de aceasta în ediţie bilingvă româno-engleză. Eveniment reprezentativ din anul în care Timişoara este Capitală Europeană a Culturii, expoziţia dedicată lui Constantin Brâncuşi, curatoriată de Doina Lemny, este găzduită, până în 28 ianuarie 2024, de Muzeul Naţional de Artă din Timişoara (MNArT). 

- Advertisement -
spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img