Serbia nu trebuie să privească prea departe pentru a vedea o poveste de succes în materie de turism: în Croația vecină, turismul a fost un succes fulminant. Dar, în timp ce orașul Dubrovnik a avut probleme cu turismul excesiv, Serbia se concentrează ferm pe dezvoltarea durabilă, colaborând cu Consiliul mondial pentru turism durabil pentru a dezvolta proiecte care nu încurajează turismul de masă, ci caută o cale mai sensibilă, orientată spre cultură, transmite RFI.
Acest lucru se datorează în parte faptului că strategia turistică a țării s-a schimbat. În trecut, accentul era pus în mare măsură pe experiențele urbane, de exemplu în Belgrad. Cu toate acestea, odată cu realizarea faptului că turismul poate contribui la diversificarea mijloacelor de subzistență rurale și la îmbunătățirea economiilor locale, turismul montan, turismul rural și ofertele de spa și wellness au devenit o parte importantă a mixului.
„În Serbia, oamenii văd cuvântul „turist” ca pe un lucru pozitiv”, a declarat George Colvin-Slee, consilier specializat pe Serbia la Cox & Kings. „Este un loc nedescoperit pentru o mulțime de oameni – trimitem mai mulți oameni în Albania și Bosnia – dar are câteva locuri cu adevărat impresionante.
Munții țării atrag schiorii iarna și excursioniștii vara; ecoturismul se dezvoltă pe dealuri împreună cu observarea păsărilor; iar izvoarele naturale de la poalele munților alimentează stațiunile și hotelurile de wellness. Și în timp ce turiștii se bucură de aceste experiențe pline de natură, întreprinderile locale primesc un impuls, iar locurile de muncă devin mai sigure. Se pare că funcționează: turismul internațional a crescut cu 20% în 2023.