Luna trecută, Rusia a finalizat o cale ferată care ocolește Ucraina, în regiunea Donbas. Aceasta riscă să transforme Ucraina într-o insulă, anulându-i rolul istoric de punte între est și vest. Iată concluziile unei analize publicate de Financial Times conform RFI.
Insularizarea Ucrainei ar putea fi una dintre consecințele cele mai durabile și mai dăunătoare ale războiului. Nu cu mult timp în urmă, Ucraina spera să devină o poartă importantă de-a lungul rețelei de Belt and Road, inițiată de China și care se întinde în Eurasia și mai departe.
Noua cale feroviară realizată de o unitate militară rusă în Donbas eliberează transporturile ruse către Belarus și mai departe, către țările baltice.
Traficul de-a lungul rutei ar putea crește după ce mult-așteptatul coridor de transport Nord-Sud, care se întinde de la Moscova la Mumbai, va devini operațional. Dacă Ucraina rămâne decuplată , va pierde această oportunitate de creștere.
Rusia construiește, de asemenea, conducte care vor diminua dependența sa de Ucraina, care acum afectează aproape jumătate din exporturile de gaz rusesc spre Europa. Nord Stream 2 ar dubla capacitatea unei rute existente între Rusia și Germania.
Un alt proiect, Turkish Stream, prevede două conducte submarine care leagă Rusia de Turcia, prin Marea Neagră.
Ucraina are una dintre cele mai mari rețele feroviare din Europa, însă materialul său rulant e mult îmbătrânit și trebuie înlocuit. În timp ce majoritatea drumurilor nu respectă standardele internaționale. Porturile și fabricile trebuie la rândul lor modernizate astfel încât mai multe produse să respecte standardele UE.
Toate acestea vor necesita investiții și reforme pentru a reduce corupția și a promova investițiile străine. După cum proiectele de infrastructură ale Rusiei o arată, lumea nu stă pe loc. Iar fereastra spre vest a Ucrainei nu va rămâne deschisă pentru totdeauna.