Home Analize România importă vin de 4 ori mai mult decât exportă

România importă vin de 4 ori mai mult decât exportă

0

România a importat vin în valoare de 268,4 milioane de euro şi a exportat în valoare de 72,5 milioane de euro, de 3,7 ori mai puţin, potrivit unei analize realizate de Wines of România, platformă dedicată promovării vinului românesc, pe baza datelor de la Institutul Naţional de Statistică.

Potrivit unui comunicat remis joi AGERPRES de către Wines of România, cifrele finale pentru 2023 indică o creştere uşoară atât a importurilor, cât şi a exporturilor de vin din România. În volume, importul a ajuns la 123.000 de tone, iar exportul la 34.400 de tone.

Comparativ cu 2022, importurile au crescut doar cu 30 de milioane de euro, de la 238 la 268 de milioane de euro. Totuşi, această creştere este semnificativă faţă de 2021, când România a importat vin în valoare de 189 de milioane de euro. În ceea ce priveşte preţul, în 2023, România a importat vinuri cu 2,17 euro pe litru, cu 5% mai ieftine decât în 2022, când valoarea medie a fost de 2,26 euro pe litru, însă mai scumpe decât în 2021, când preţul plătit pe litru a fost de 1,59 euro. Valoarea exporturilor a continuat să crească uşor, ajungând de la 69 de milioane de euro în 2021, la 71,6 milioane de euro în 2022 şi 72,5 milioane de euro în 2023, subliniază sursa citată.

Preţul pe litru pentru vinul exportat a continuat să evolueze, de la 1,82 euro pe litru în 2021 la 1,97 euro pe litru în 2022 şi 2,09 euro pe litru anul trecut. Totuşi, volumul total exportat este în continuă scădere în ultimii trei ani – de la 38.000 de tone în 2021, la 36.300 de tone în 2022 şi 34.600 de tone în 2023.

„La o primă vedere, nu există o mare diferenţă pe piaţa vinului din România în ceea ce priveşte exporturile şi importurile din ultimii doi ani. Însă, se întrevede o tendinţă destul de clară – o creştere a preţului mediu pe litru de vin exportat, care rămâne undeva între 5 şi 7% pe an, dublată de o scădere a volumelor exportate, peste 10% diferenţă între 2021 şi 2023. Asta înseamnă că mai mult vin premium românesc ajunge la mai multă lume şi că începem să avem şi consumatori pe piaţa internaţională care revin la vinurile româneşti. Într-un scenariu optimist, aş spune că asistăm la momentul în care consumatorii înţeleg că România face vin bun. În orice caz, asistăm la o consolidare a poziţiei vinurilor premium româneşti, care va servi, sper, ca fundaţie pentru dezvoltarea viitoare”, a declarat Marinela Ardelean, fondatoarea platformei Wines of România.

Ad

Exit mobile version