Dar, pentru România nu este vorba doar despre cea mai recentă achiziţie de avioane. Nici la cumpărarea fregatelor nu s-a pus problema aplicării legii offset şi în general nu există nicio raportare publică sau oficială la principiul offset.
Spre deosebire de România, Polonia a aplicat cu succes regula offset. Astfel, Polonia a cumpărat în ultimii ani 48 de avioane F16. În cadrul tranzacţiei, Polonia a aplicat un program offset cu Statele Unite în valoare de aproximativ şase miliarde euro. La jumătatea acestui an, Polonia a anunţat că programul offset a fost finalizat de către firma Lockheed Martin care şi-a îndeplinit obligaţiile asumate. Astfel, compania americană a derulat 140 de programe bilaterale cu o valoare de şase miliarde euro.
În acelaşi timp, recent guvernul polonez a anunţat sistarea negocierilor cu compania Airbus, care ar fi trebuit să livreze 50 de elicoptere, pentru că firma nu a prezentat propuneri de investiţii compensatorii. Reacţia a fost rapidă. Compania Airbus a anunţat că a propus un program offset, neaprobat de către oficialii polonezi, iar preşedintele Franţei a anunţat că va revizui întreaga cooperare militară cu Polonia.
Una peste alta, însă, diferenţele dintre România şi Polonia sunt vizibile. Chiar dacă Polonia a exagerat în cazul Airbus, un lucru este cert că a obţinut dintr-un alt contract cu o companie americană şase miliarde euro. În România, din păcate, nici măcar nu se discută despre programele de investiţii compensatorii.