spot_img
1 C
București
luni, noiembrie 18, 2024
AcasăAnalizePrimele semne ale deflației: prețuri mai mici la alimentele de bază

Primele semne ale deflației: prețuri mai mici la alimentele de bază

-

- Reclama -

Prețurile la alimentele de bază au început să scadă în 2024, mai ales pentru produsele care au fost cel mai puternic afectate de creșterile de prețuri din 2022 și 2023, spun reprezentanților marilor retaileri. Poate cea mai importantă măsură care a ajutat la o scădere a prețurilor mai ales în rândul alimentelor de bază a fost propusă de PSD și prevede plafonarea adaosului comercial la 20%. 

- Reclama -

Datele furnizate de Institutul Național de Statistică confirmă această tendință, arătând că în luna martie 2024, prețurile la făină, mălai, ulei, lapte și ouă au scăzut cu până la 30% în comparație cu aceeași perioadă a anului precedent. Aceste cifre reflectă o deflație semnificativă în zece categorii de bunuri alimentare.

- Advertisement -

Cele mai mari scăderi de prețuri au fost la făină, cu peste 30% în martie, față de aceeași lună a anului trecut. Totodată, românii plătesc mai puțin cu 27% pentru mălai și mai puțin cu 25% pentru ulei.  Untul (-12%), zahărul (-11%) și margarina (-8%) sunt, de asemenea, alimente care s-au ieftinit. Toate aceste alimente de bază se află pe lista propusă de PSD și care beneficiază de plafonarea adaosului comercial la maximum 20%. 

Reprezentanții marilor retaileri observă că această tendință de deflație este rezultatul ajustărilor post-pandemie și al stabilizării lanțurilor de aprovizionare. Cu toate acestea, este important să fie un echilibru între stimularea consumului și menținerea stabilității economice.

- Advertisement -

„Din februarie 2024, deflaţia a devenit vizibilă, mai ales în categoria alimentelor de bază, menţinându-se însă într-un interval de o singură cifră (sub 10% – n. red.). Vom continua să monitorizăm evoluţia pentru a înţelege amploarea şi impactul pe termen lung“, spun şi reprezentanţii companiei Penny România, potrivit zf.ro.

Reprezentanții marilor retaileri spun că au remarcat scăderi de preţuri în special la produsele alimentare de bază  precum lactate, ouă, legume şi fructe, produse care s-au scumpit cel mai mult anul trecut din cauza inflației. În plus, aceștia se așteaptă ca acest trend să se mențină și în lunile următoare, mai ales că se așteaptă o scădere constantă și a inflației. 

”Rata anuală a inflaţiei va continua să scadă în următoarele luni într-un ritm încetinit faţă de anul 2023 şi pe o traiectorie uşor mai ridicată decât cea anticipată în prognoza pe termen mediu din februarie 2024, care cobora la 4,7% în decembrie 2024 şi la 3,5% la finele anului viitor”, a transmis BNR în luna aprilie, după ședința de politică monetară.

Măsurile de limitare a prețurilor luate de actualul Guvern condus de Marcel Ciolacu arată că România este pe un trend pozitiv. După doi ani de creșteri constante de prețuri din cauza multiplelor crize și o creștere constantă a inflației, acum  puterea de cumpărare a românilor crește. 

Plafonarea la alimentele de bază, până la finalul anului

O măsură recent propusă și adoptată de către Partidul Social Democrat a vizat plafonarea adaosului comercial la maximum 20%, cu scopul de a reduce povara financiară asupra consumatorilor și de a încuraja concurența între comercianți. Deși au existat extrem de multe critici cu privire la această măsură, vedem o scădere a prețurilor și o reconfigurare a dinamicii economice. Acesta a fost și motivul pentru ca PSD a decis să mențină măsura până la finalul anului 2024 atunci când se preconizează că rata inflației va ajunge sub 5%.

Astfel, produsele esențiale precum pâinea, laptele, ouăle, uleiul și zahărul au devenit mai accesibile pentru consumatori, reflectând o schimbare pozitivă în termeni de costuri de trai. Acest aspect a adus un beneficiu direct pentru populația cu venituri reduse sau medii, care resimte în mod direct orice creștere a prețurilor.

De asemenea, plafonarea adaosului comercial a avut un impact pozitiv asupra competitivității în sectorul alimentar. Comercianții au fost nevoiți să-și revizuiască strategiile de preț și să optimizeze costurile pentru a rămâne în conformitate cu noile reglementări impuse de lege. Această concurență sporită a generat o diversificare a ofertei și o îmbunătățire a calității produselor, deoarece comercianții s-au concentrat pe creșterea eficienței și satisfacerea cerințelor consumatorilor la un preț mai accesibil.

Pe lângă beneficiile imediate aduse consumatorilor și concurenței, măsura de plafonare a adaosului comercial a avut și consecințe pozitive asupra economiei în ansamblu. Prin reducerea prețurilor la alimentele de bază, s-a stimulat puterea de cumpărare a populației, conducând la creșterea consumului intern și la susținerea activității economice locale. 

- Advertisement -
spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img