Home Analize PNL își face asigurare la ADAS-ul comunist

PNL își face asigurare la ADAS-ul comunist

0

de Bogdan Tiberiu Iacob, preluare Inpolitics

O declarație politică ieșită din comun a liberalului Sebastian Burduja ar putea conține cheia misterioasei prăbușiri a City Insurance, ridicînd, totodată, o întrebare tulburătoare. Mai precis, dacă nu cumva societatea, despre ale cărei probleme se știa demult, nu a fost trîntită controlată, fie și prin neintervenție, pentru ca locul lăsat gol pe piață să fie ocupat de o alta. Și aici vine bomba: nu una privată, ci o societate de stat. Curat Românie liberală.

La mijlocul săptămînii, deputatul PNL Sebastian Burduja, vicepreședintele Comisiei pentru Buget Finanțe, a făcut în parlament o declarație politică stupefiantă, ținînd cont de poziționarea de dreapta a partidului său.

Concret, Burduja vorbește despre necesitatea ca golul imens lăsat pe piața asigurărilor auto de către City Insurance (45%) să fie umplut nici mai mult, nici mai puțin decît de o companie de stat.

”Pentru situaţia de fapt, una dintre soluţiile vehiculate de mai mulţi specialişti din domeniu şi chiar dinspre Executiv se referă la o companie de asigurări cu capital de stat, poate chiar EximAsig. Ideea nu este complet nouă, fiind inclusă chiar în Legea nr. 137/2017 – Legea RCA, la art. 47 – „Ministerul Finanţelor Publice, în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, poate elabora actul normativ pentru înfiinţarea/preluarea unei companii de asigurări, cu capital de stat, în domeniul asigurărilor RCA şi altor tipuri de asigurări”.
Pentru mulţi, ideea unui actor de stat într-o piaţă liberă poate părea o formă de intervenţionism. Dar înainte de a porni o dezbatere despre oportunitatea sau nevoia acestei mutări, 

este nevoie să răspundem la o întrebare importantă – este capitalismul pur potrivit pentru produsele cu rol social, cum este cazul asigurărilor obligatorii?” afirmă deputatul.

Pentru cei care nu știu, EximAsig e divizia de asigurări a Eximbank, bancă 97,06% de stat.
Compania nu activează pe piața RCA auto, fiind specializată în asigurarea riscurilor financiare și a altor tipuri de riscuri complementare acestora (bunuri, răspunderi, CARGO, CASCO pentru avioane etc) asociate operațiunilor de export, cît și operațiunilor comerciale interne, abia anul trecînd anunțînd că vrea să-și dezvolte prezența pe piața asigurărilor de locuințe.

Amendamentul la legea 137 invocat de Burduja a fost introdus de fostul ministrul Eugen Teodorovici, care spune, pentru Inpolitics, că asigurările RCA fuseseră introduse mai mult de formă, ținta reală fiind piața asigurărilor imobiliare, unde se constatase că sunt rezerve ale românilor de a încheia polițe și exista teoria că o societate de stat ar putea oferi mai multe garanții.

De aici pînă la promova puternic, de la nivel guvernamental, o societate de stat care să preia poziția dominantă deținută de City Insurance pe o piață unde românii, de astă dată, nu mai aveau rezerve în a-și încheia polițe, e cale lungă.

O cale pe care, iată, reprezentanții partidului care apără capitalul privat, par să fi străbătut-o deja.

Ideile lui Burduja sunt extrem de periculoase pentru economia de piață în ansamblu, atunci cînd el vorbește, insinuant, de faptul că asigurările ar fi ”un produs social pentru care capitalismul pur nu e potrivit”. Și depunerile bancare ar fi cam la fel de ”sociale”, la urma-urmei, nu? Ori contribuțiile pentru pensii private.

Dincolo de întrebarea vizavi de oportunitatea intrării statului pe piața asigurărilor auto se ridică o alta, extrem de fierbinte.
Toate enigmele din jurul activității dubioase a City Insurance, pasivitatea ASF, lipsa rapoartelor SRI în condițiile în care generalul SRI în rezervă George Voinescu e, de un an și mai bine, director în cadrul ASF etc nu cumva n-or fi fost chiar întîmplătoare?

Surse din piață spun că încă de la începutul acestui an, companii private bine ancorate în sfere înalte au refuzat să mai încheie polițe la City Insurance. De ce acei privați știau că există probleme și ASF nu?
Magnatul Viorel Cataramă a dezvăluit, aseară, bunăoară, că Mișu Negrițoiu a fost demisdin fruntea ASF tocmai pentru că începuse o anchetă împotriva City Insurance. Încă un mare semn de întrebare.

Tot mai multă lume, inclusiv politicieni din cadrul guvernării, se miră azi cum a fost posibil ca uriașul asigurător să fi avut picioare de lut.

Dar poate asta s-a și dorit: picioare de lut care să fie secerate la momentul oportun și să deschidă drum unei alte afaceri dubioase, anume asigurări auto la stat. La o companie deținută de o bancă de stat, Eximbank, care acum un an cumpăra o altă bancă, stîrnind discuții ample și chiar indignarea finanțistului Florin Cîțu. (Care, ulterior, a amuțit suspect)

PNL și alte entități adiacente pun la cale, după toate semnalele, reînființarea ADAS-ului comunist, în numele unei înduioșătoare griji față de cetățeni și dă, concomitent, o cumplită lovitură la temelia capitalismului, fie el și în versiune mioritică.

Ad

Exit mobile version