Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, a trimis ministrului Educaţiei, Monica Anisie, o scrisoare în care reafirmă importanţa orei de Religie în planurile-cadru pentru ciclurile primar, gimnazial şi liceal şi subliniază că lipsa evaluării elevilor sau alternativele la notă constituie „un afront” adus statutului acesteia ca disciplină şcolară.
„Reafirmăm importanţa prezenţei disciplinei şcolare Religie în trunchiul comun, în planurile-cadru pentru învăţământul primar, gimnazial şi liceal. (…) Religia constituie parte integrantă şi definitorie a culturii europene. Fără cunoştinţele referitoare la aceasta nu putem înţelege istoria şi cultura acestui continent. De aceea, în aproape toate ţările europene, Religia se predă în cadrul sistemului de învăţământ public. Valorile oferite de educaţia religioasă sunt reper spiritual esenţial şi liant existenţial între toate cunoştinţele dobândite prin studiul celorlalte discipline şcolare”, afirmă patriarhul, potrivit basilica.ro.
PF Daniel subliniază că „lipsa evaluării elevilor la ora de Religie sau găsirea unor soluţii alternative la notă constituie un afront adus statutului acesteia ca disciplină şcolară”.
„Evaluarea face parte din specificul oricărei materii şcolare; aşadar, este necesară şi la ora de Religie. Lipsa evaluării elevilor la ora de Religie sau găsirea unor soluţii alternative la notă constituie un afront adus statutului acesteia ca disciplină şcolară. Nota funcţionează ca un stimulent al învăţării atât în sens pozitiv (‘învăţ ca să iau o notă mare’), cât şi negativ (‘dacă nu mi se pun note, de ce să mai învăţ?’). Corelat cu acest rol de motivare, nota este apreciată de elevi şi profesori ca un barometru al strădaniei elevilor. Efortul depus de elevi în acumularea de cunoştinţe şi în formarea de atitudini şi conduite moral-religioase se cere răsplătit şi valorizat”, accentuează patriarhul Daniel.
Scrisoarea Patriarhului BOR survine realizării de către grupul de lucru al Ministerului Educaţiei a patru variante de plan-cadru pentru învăţământul gimnazial, varianta 1 propunând ca evaluarea la disciplinele şcolare Educaţie artistică (plastică/muzicală), Religie, Educaţie fizică şi sport să se realizeze în mod diferit de celelalte discipline din trunchiul comun, prin calificative, deoarece aceste materii s-ar baza „pe predispoziţii native, aptitudini, înclinaţii, având un caracter vocaţional explicit’.