Instanța de apel din București a decis, definitiv, că Banca Comercială Română a utilizat o clauză abuzivă pentru calculul dobânzilor în contractele încheiat înainte de 2010 cu persoanele fizice și a decis eliminarea acesteia din contractele consumatorilor, după ce Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a chemat în instanță instituția de credit în 2014. Curtea de Apel București a menținut în parte o decizie a Tribunalului București din noiembrie 2017, după ce BCR a atacat decizia cu apel. Astfel, instanța a decis că BCR a utilizat o clauză abuzivă pentru calculul dobânzii variabile, însă a modificat decizia instanței de fond privind comisionul de administrare a creditelor, care anterior fusese declarat abuziv, transmite Profir.ro.
Procesul este unul de tip erga omnes, adică decizia se aplică tuturor contractelor în derulare de același tip, iar clauza declarată abuzivă trebuie eliminată din contractele viitoare, potrivit modificărilor aduse Legii 193/2000 privind clauzele abuzive începând cu 2013.
Atât instanța de fond, cât și cea de apel, au respins capătul de cerere al ANPC privind restituirea sumelor încasate prin clauza de dobândă abuzivă, acest lucru fiind, teoretic, posibil doar printr-o acțiune separată în care să fie invocată prezenta decizie. Având, însă, în vedere că o parte semnificativă dintre clienți s-au înțeles cu banca prin acte adiționale în care au beneficiat de reduceri ale dobânzii (dar nu și de restituiri de sume), iar alți debitori au mers în instanță în procese civile, nu este clar câți consumatori vor beneficia efectiv de această decizie, care vine după mai bine de patru ani de procese, spune sursa citată.