ONG-ul Corporate Europe Observatory şi Observatorul multinaţionalelor publică un raport despre legăturile dintre guvernul francez şi mari companii private. Le Monde scrie despre faptul că Franţa se pregăteşte să preia şefia Consiliului UE pentru 6 luni, de la 1 ianuarie 2022, iar un ONG şi un site de investigaţii, care se prezintă de stânga, publică un raport despre guvernul francez şi marile companii, transmite RFI.
RELATATEA RFI:
Este un document de 58 de pagini în care se vorbeşte despre «legături periculoase» ce ar putea să se concretizeze prin influenţarea deciziei publice, pe fondul unor interese private, moment în care, în 2022, se vor discuta mai multe chestiuni cruciale pentru viitorul Europei: urgenţa climatică, sănătate ori, fondurile de relansare – toate având la bază importante bugete publice, pune în context Le Monde.
Priorităţile guvernului francez pentru Uniunea Europeană sunt părtinitoare, estimează autorii raportului.
În spatele conceputului de «autonomie strategică» se ascunde «susţinerea campionilor industriei şi serviciilor», arată raportul care, adaugă faptul că datele problemei ar putea chiar să se agraveze din cauza alegerilor locale prezidenţiale.
Platforma de stânga se întreabă «ce va apăra Franţa: interesul public francez şi cel european, interesele private ale marilor societăţi franceze şi lumea afacerilor în general, ori, va prima interesul politic al lui Emmanuel Macron?».
Pentru a aprofunda analiza, cele două organizaţii au încercat să afle maniera prin care marile grupuri franceze pregătesc preşedinţia franceză. Rezultatul: din 38 de reuniuni de lobby anunţate de reprezentantul Franţei la Bruxelles, 28 au fost cu societăţi ori cu lobbyişti industriali şi doar 2 întâlniri au fost cu reprezentanţi ai societăţii civile.
Apoi, raportul deplânge faptul că Franţa continuă să recurgă la sponsori privaţi pentru a finanţa viitorul mandat. Germania a renunţat la acest gest.
Cu siguranţă, mecenatul privat a fost mult redus, dar, constructorii Renault şi Stellantis au fost aleşi pentru a furniza, gratuit, pe o perioadă de 6 luni, fără apel de oferte, autoturisme electrice şi hibride pentru a transporta miniştrii şi delegaţiile lor. Raportul vede în acest gest, o ocazie perfectă pentru ca «aceste mărci să se îngrijească de imaginea lor şi de influenţa lor, pe lângă importanţi factori de decizie».