Ţările din Grupul de la Visegrád (V4) intenţionează să continue şi să accelereze proiectele de dezvoltare – a declarat ministrul ungar al Afacerilor Externe şi al Comerţului Exterior, Péter Szijjártó la Ljubljana după întâlnirea de vârf a prim-miniştrilor Grupului de la Visegrád cu premierul Sloveniei.
O investiţie cheie este legătura feroviară de mare viteză între
ţările V4, întrucât în toată Europa Centrală nu sunt suficiente căi
ferate de mare viteză – a subliniat ministrul.
Potrivit lui Szijjártó, acesta este motivul pentru care cele
patru ţări din Grupul de la Visegrád au decis să construiască o
cale ferată de mare viteză care leagă Budapesta şi Varşovia,
trecând prin Bratislava şi Praga.
Ungaria este prima dintre cele patru ţări care a realizat
studiul de fezabilitate. Prin urmare a fost convocat pentru luna
septembrie grupul de lucru din domeniul transporturilor al ţărilor
V4 – a adăugat el.
Ministrul a semnalat că studiul de fezabilitate prevede un
traseu de 170 de km în Ungaria, iar indicatorii de rentabilitate
sunt de-a dreptul remarcabili. Traseul începe de la gara Kelenföld
din Budapesta şi urmează linia dezvoltărilor feroviare actuale până
la Törökbálint. În continuare, pentru a proteja mediul
înconjurător, înconjoară munţii Vértes spre sud, mergând până la
Győr, de unde ar continua, aproape lipit de autostradă, până în
zona triplei frontiere a Ungariei cu Austria şi Slovacia. În acest
punct, traseul ar putea fi conectat la sistemul feroviar de mare
viteză din Europa de Vest – a explicat Péter Szijjártó.
După cum a spus, pe segmentul ungar, ţinând cont de condiţiile
de relief, o viteză cuprinsă între 230 şi 320 de km/h pare realistă
şi sustenabilă. Acest lucru ar însemna că s-ar putea ajunge la
Bratislava într-o oră şi jumătate, la Praga în trei ore şi
jumătate, iar la Varşovia în cinci ore şi jumătate – a precizat
ministrul, adăugând că datorită conexiunii cu sistemul feroviar
occidental, oraşe precum Frankfurt, Berlin sau Milano ar fi
accesibile şi ele practic în cel mult o jumătate de zi, pornind din
centrul Budapestei.
Proiectul ar fi semnificativ şi din punct de vedere al
protecţiei mediului, deoarece ar putea preveni emisia unei
cantităţi aproximative de 400 000 tone de dioxid de carbon pe an în
zona Europei Centrale. În plus, se estimează pe baza calculelor că
întreaga cale ferată regională de mare viteză ar putea transporta
în jur de 20 de milioane de pasageri pe an – a arătat ministrul.
El a evidenţiat că Uniunea Europeană are ca obiectiv triplarea
lungimii căilor ferate de mare viteză până în anul 2050.
“De aceea, datoria noastră este acum să mobilizăm fonduri UE
pentru finanţarea planificării şi pregătirii în ciclul bugetar
2021-2027” – a subliniat Szijjártó.
Proiectul este un proces care necesită 10 ani. În acelaşi timp,
este important să subliniem că secţiunile ungare ar putea fi
utilizate şi în traficul interurban intern, astfel se va putea
ajunge mai rapid şi la Győr, Sopron, Szombathely, dar şi la Lacul
Balaton – a spus ministrul.