Home Analize Inteligența artificială elimină 1.000 de locuri de muncă pe zi

Inteligența artificială elimină 1.000 de locuri de muncă pe zi

0

Patruzeci de mii de disponibilizări de la începutul anului. O medie de 1.000 pe zi în primele două luni ale anului 2024. Reduceri care afectează giganții tehnologici și micile startup-uri, de la San Francisco la Tel Aviv. Dar au un numitor comun minim: reducerea costurilor pentru a se concentra pe inteligența artificială, în special cea generativă, capabilă să organizeze o parte din muncă, să scrie și să trimită e-mailuri sau, la rândul său, să devină un atu pentru companie.
Și, astfel, de la începutul anului ritmul reducerilor a devenit din ce în ce mai rapid. Cisco a declarat pe 14 februarie că a făcut 4.250 de disponibilizări, 5% din forța de muncă; PayPal 2.500; Microsoft 1.900; Sap 8.000; eBay și Google 1.000; Amazon 440; Snapchat 500; Zoom 150.
Asta doar pentru a ține cont de cele mai cunoscute companii. Însă, potrivit Layoff, un portal care a adunat toate disponibilizările făcute de companiile de tehnologie din 2021, sunt în jur de 300 de companii care au decis să-și reducă forța de muncă de la începutul lunii ianuarie până astăzi. Numărul precis de disponibilizări este de 39.496 în 2024, potrivit portalului folosit adesea de marile ziare financiare ca busolă pentru tendința pieței muncii în tehnologie.
Cifre în prezent puțin mai mici decât ritmul din primele două luni ale anului trecut, când un total de 263.000 de persoane și-au pierdut locul de muncă în domeniul tehnologiei, cu un început de an de coșmar caracterizat de disponibilizările de la Meta, Amazon și Microsoft. Trendul, însă, continuă și ascunde alte fenomene, alte capitaluri pe care le caută economia digitală.
Este un fenomen în curs, care își are rădăcinile în pandemia de Covid-19, când toate companiile de tehnologie au făcut noi angajări, în urma promisiunii că izolările vor duce la un triumf al digitalului asupra spațiilor fizice (Zoom, platforma de streaming video, a devenit un exemplu al acestei revoluţii). O promisiune care a fost redimensionată semnificativ după pandemie. Și acum, cu „bulimia digitală” în scădere, companiile se confruntă cu realitatea.
Într-o scrisoare adresată acționarilor în ianuarie 2023, Mark Zuckerberg a vorbit despre cel ce tocmai începuse drept „anul eficienței”, inițiind mai întâi un plan masiv de concedieri, care a trimis acasă 11.000 de oameni, 13% din forța de muncă. Acea eficiență, acea promisiune făcută acționarilor că de atunci conturile vor fi readuse sub control, are reverberații și astăzi. Dimpotrivă, cursa către AI a exasperat într-un fel căutarea eficienței. Un analist de la Jefferies a comentat în ultimele zile că „concedierile vor continua și ar putea chiar să se agraveze”. Motivul? Companiile de tehnologie ar fi descoperit pur și simplu că au „un morman de lemn mort și că cu o organizare mai simplă ar fi putut face mult mai mult”. Prin urmare, companiile și-ar reevalua propriile domenii prioritare pentru investiții. Exemplu. Reducerile de personal de la Amazon au afectat în principal platforma de streaming video Twitch. Poziții scumpe, dar care nu mai sunt considerate esențiale.
Microsoft, Meta, Google și Spotify sunt invitate să găsească noi echilibre, în acest an. Administratorul Spotify, Daniel Ek, a spus-o clar la începutul anului: „Trebuie să devenim mai eficienți, este adevărat, dar trebuie să investim în sectoare noi”. Suspectul numărul unu, inteligența artificială.
Unul dintre cele mai vaste planuri de concediere de anul trecut a fost cel al Salesforce, gigantul cloud din San Francisco. În ianuarie, în urmă cu un an, a anunțat 800 de disponibilizări în rândul celor 80.000 de angajați ai săi. În septembrie, în cadrul evenimentului anual de la San Francisco, compania și-a dezvăluit planul de a pune AI în centrul priorităților. Pentru a deveni o companie AI.
Nu există cifre oficiale, dar din ceea ce reiese cotidianului „La Stampa”, compania ar avea astăzi din nou aproape 8.000 de angajați. Și noii angajați au de-a face, într-un fel, cu inteligența artificială (AI).

Ad

Exit mobile version