Premierul Marcel Ciolacu extinde și în plan diplomatic eforturile de a transforma România într-o forță economică regională și a avansa cu angajamentele strategice asumate la preluarea guvernării. În cadrul unei întâlniri de lucru cu Premierul Ungariei, Viktor Orban, șeful Executivului a reușit să obțină susținerea fără echivoc a Ungariei pentru aderarea țării noastre la spațiul Schengen, cât și semnarea unor acorduri bilaterale de dezvoltare a infrastructurii rutiere și feroviare.
Aderarea României la Schengen, prioritară pe lista Consiliului UniuniiEurope
Demersul șefului Executivului s-a concretizat în poziția fermă a omologului său maghiar, Viktor Orban, de a susține aderarea deplină a țării noastre la spațiul Schengen în acest semestru, în care Ungaria deține preşedinţia rotativă a Consiliului Uniunii Europene.
Poziția Premierului maghiar cu privire la susținerea aderării României la spațiul Schengen a fost făcută publică la sfârșitul întâlnirii informale pe care acesta a avut-o cu Prim-Ministrul României, Marcel Ciolacu. „Am promisc ă Președinția maghiară a UE va pune pe agenda Consiliului din această toamnă aderarea României la spațiul Schengen”, a scris Premierul Ungariei, Vikor Orban, pe rețeaua X.
„Ungaria deţine Preşedinţia Consiliului UE în acest semestru, iar, în această calitate, România se bazează pe acţiunea onestă a Ungariei pentru consolidarea Agendei Strategice Europene. Totodată, i-am mulţumit prim-ministrului Viktor Orban pentru susţinerea fără echivoc a aderării României la spaţiul Schengen şicu frontierele terestre”, a scris și Premierul Marcel Ciolacu pe Facebook.
Spațiul Schengen, pas important pentru transformarea României într-o forță economică și logistică regională
Din 31 martie, România a intrat în spațiul Schengen maritim și aerian. O aderare deplină, inclusiv cu granițele terestre, va însemna nu doar o trecere mai simplă la frontieră pentru românii care circulă cu autovehicule, ci va aduce beneficii substanțiale în plan economic.
Vor dispărea timpii de așteptare din punctele de trecere a frontierelor terestre, iar mărfurile vor circula liber, ceea ce înseamnă economie de timp şi de bani pentru operatorii economici. Acest lucru va avea drept efect creșterea comerțului cu principalii parteneri de export, majoritate din UE, cărora li se adaugă și Turcia șiChina, care arată importanța strategică a României ca punct de legătură între Asia și Europa.
Potrivit analiștilor Frames, acest lucru reprezintă o oportunitate importantă pentru țara noastră care reprezintă un punct esențial al fluxurilor de mărfuri sosite sauplecate din/spre Europa Centrală şi de Est, inclusiv: Serbia, Ungaria, Bulgaria, Moldova, Croația, Slovacia, Austria și Germania de Sud.
Totodată, poziția geografică a Portului Constanța permite posibilitatea redirecționării prin România a fluxurilor de mărfuri care vin din Orientul Îndepărtat către porturile nord-vestice europene, folosind rețeaua de transport existentă (feroviar, rutier, Canalul Dunăre-Marea Neagră și porturile de pe Dunăre).
Mai mult, România este într-o poziție foarte bună pentru a deveni o poartă strategică regională de comerț și logistică pentru CEE pe axa Est-Vest, fiind inclusă în două dintre cele 9 coridoare ale rețelei transeuropene de transport Ten-T – Orient-Estul Mediteranei și Coridorul Dunăre – Rin.
Guvernul condus de Marcel Ciolacu a dus relația cu Ungaria la cel mai bun nivel din istorie
Cooperarea bilaterală cu Ungaria a reprezentat o prioritate pentru Guvernul condus de Marcel Ciolacu. Relația bilaterală a ajuns la cel mai bun nivel din istorie, iar șeful Executivului a agreat împreună cu Premierul maghiar, Viktor Orban, extinderea acestei colaborări.
”Am avut astăzi o discuție pragmatică cu Prim-Ministrul Ungariei, domnul Viktor Orban, pe subiectele de interes comun ale cooperării noastre bilaterale. Schimburile noastre comerciale se ridică la aproximativ 13 miliarde de euro și am agreat împreună cu omologul maghiar că există în continuare un potențial neexploatat.
I-am transmis premierului Orban că dorim să lucrăm împreună pentru consolidarea unei agende bilaterale pozitive, în beneficiul cetățenilor noștri, indiferent de etnie”, a menționat Premierul Marcel Ciolacu pe Facebook.
Printre proiectele discutate de cei doi oficiali s-a aflat și legătura feroviară de mare viteză Budapesta–București, parte din acordul de trafic semnat de România și Ungaria la finalul vizitei de lucru.
“Totodată, am convenit să începem studiile de fezabilitate privind realizarea unui proiect fanion la nivel bilateral – legătura feroviară de mare viteză Budapesta–București, un proiect strategic, de interes regional, cu impact la nivelul rețelelor feroviare din regiunea Europei Centrale”, a completat Premierul.
În plus, Sorin Grindeanu, ministrul PSD al Transporturilor, a detaliat celelalte propuneri de proiecte de infrastructură, parte a memorandumului semnat cu omologul maghiar.
”Împreună cu ministrul ungar al afacerilor externe și comerțului exterior, Péter Szíjjártó, am semnat astăzi un memorandum pentru restabilirea legăturii feroviare între Timișoara și Szeged. Am discutat și despre asigurarea conexiunilor rutiere la frontiera româno-ungară. Este vorba despre stadiul noului Punct de trecere al frontierei între Beba Veche și Kűbekhaza, înființarea unui drum de legătură între localitățile Cenad și Magyarcsanád prin podul peste râul Mureș. Discuțiile au mai vizat stadiul licitațiilor pentru construcția Drumurilor Expres Oar-Satu Mare și Arad-Oradea care de asemenea se vor conecta cu infrastructura rutieră de pe teritoriul Ungariei”, a precizat Sorin Grindeanu.