În ultimul Consiliu de Miniștri, una dintre problemele asupra cărora guvernul Meloni a intervenit printr-un decret a fost costul zborurilor aeriene (chestiune numită generic „caro voli”). În special, guvernul a pregătit o regulă care urmărește, în cazurile limită, să scadă prețurile pentru rutele către și dinspre Sardinia și Sicilia, pe teritoriul național, scrie Gazeta Românească din Italia.
Pentru legăturile teritoriului național cu Sicilia și Sardinia, care în ultimele săptămâni au avut creșteri de preț definite drept „anomale” de ministrul Urso și de asociațiile de consumatori, o regulă specifică a intrat în vigoare odată cu cel mai recent decret guvernamental. Dacă într-o perioadă de vârf a cererii (cum ar fi sezonul de vară), sau într-o perioadă de urgență națională, prețul biletelor depășește tariful mediu cu 200%, algoritmii care determină de obicei prețurile nu pot fi aplicați.
Aceste mecanisme automate de calcul vor fi suspendate, precum și profilarea web (care modifică costul biletului în funcție de tipul de client care intră online să cumpere), pentru a scădea prețurile biletelor. Criticile au venit din partea opoziției, mai ales pentru că prevederea a sosit prea târziu, „după ce italienii au leșinat deja să-și rezerve vacanțele” și în loc să „consolideze mecanismele de continuitate teritorială cu insulele”, după cum scrie M5S.
Dar mai ales din partea companiilor aeriene a venit un răspuns dur. Assaereo și Ibar, care reunesc multe dintre principalele companii care își desfășoară activitatea în țară, au definit reglementările drept „punitive”, subliniind că până acum „au trecut vârfurile cererii legate de sezonul estival” și că o încercare de a limita libera concurență „ar putea genera impacturi negative asupra ofertei și prețurilor biletelor”.
Cea mai aprinsă reacție a venit de la Ryanair, al cărei CEO Eddie Wilson a vorbit despre o măsură „ridiculă și ilegală” care „intervine cu legile pieței libere ” și „trebuie anulată”. La Ansa, Wilson a comparat Italia cu URSS și a spus că sunt „chestii populiste, au încercat-o la Moscova în 1917”.
Conform raționamentului Ryanair, dacă guvernul italian obligă companiile să perceapă prețuri prea mici și nu convenabile pentru companie, rezultatul va fi opus celui dorit: rutele către Sicilia și Sardinia (întors din Italia) vor fi tăiate.
În plus, Wilson a spus, potrivit fanpage: „Nu există algoritmi. Nu știm cine ne cumpără biletele la 20, 30, 40 de euro. Nu facem profiluri ale clienților noștri. Oricine spune aceste lucruri s-a uitat prea mult la Netflix. Începem prin a oferi cele mai mici prețuri mici și apoi urcăm progresiv”.
Ministrul Urso a spus că guvernul a intervenit „conform regulilor europene” pentru că „nu există o alternativă de piață adecvată pe insule” și „statul are datoria de a interveni atunci când cetățeanul este supus unei acțiuni care nu răspunde regulilor pieței”. Cât despre Ryanair, „de-a lungul anilor a dat dovadă de o anumită intoleranță față de regulile pieței. A fost sancționată de 11 ori în ultimii ani de către autoritatea de concurență și de piață. Are nevoie de consilieri buni în drept comercial, cineva care să înțeleagă de concurență, de concurență. piața și drepturile cetățenilor”, a conchis acesta.