În toamna anului trecut cancelarul german Angela Merkel declara că a venit timpul ca Africa să intre în atenţia lumii. De atunci, Germania a venit cu un Plan Marshall pentru dezvoltarea ţărilor africane, cu îndemnul pentru companiile nemţeşti să investească pe un teritoriu până acum neglijat şi cu intenţia de a face Africa pentru prima dată o prioritate în agenda G20, grup a cărui preşedinţie o deţine anul acesta, scrie Ziarul Financiar.
O Africă emergentă, cu o clasă de mijloc în expasiune ar fi atât o piaţă de desfacere interesantă pentru companiile germane, cât şi o bază de producţie ieftină în condiţiile în care forţa de muncă din Europa de Est tinde să se scumpească.
Din considerente asemănătoare, fabricile pe care producătorul auto francez Renault le are în Tanger şi Casablanca au devenit concurenţi serioşi pentru uzina Dacia. În plus, prin dezvoltarea economică a Africii, Germania îşi poate rezolva o problemă acum majoră: imigraţia.
Companiile germane au tatonat teritoriul african, dar n-au insistat. Doar 1.000 de companii nemţeşti sunt active pe acest continent, potrivit ministerului dezvoltării din Germania. Aproximativ două treimi din aceste investiţii sunt direcţionate spre Africa de Sud. Germania alocă Africii doar 2-3% din investiţiile străine, nivel considerat foarte mic.
Însă zilele trecute noul ministru german al economiei Brigitte Zypries a declarat că vrea mai multe investiţii în Africa, scrie ziarul de business Handelsblatt. Ea a cerut, la un summit comercial din Nairobi, Kenya, un cadru investiţional mai bun şi mai multe angajamente pentru Africa. SUA sunt principalul partener comercial al Germaniei, dar pentru prima sa călătorie în străinătate de când şi-a preluat mandatul, Zypries a ales să zboare în Africa.
La summit, organizat de proeminente asociaţii comerciale germane şi grupuri de lobby, s-au înscris peste 500 de participanţi, mai mult decât s-au aşteptat organizatorii. Din delegaţia germană au mai făcut parte, printre alţii, şi ministrul german al dezvoltării Gerd Mueller, iar ca speakeri s-a aliniat ministrul de externe Sigmar Gabriel.
Nemţii şi-au făcut clare intenţiile încă de la început. „Economia germană nu profită de această piaţă“, spunea Mueller în urmă cu câteva săptămâni la postul naţional de televiziune ZDF.
În ultimii ani, politicienii germani au pus accentul pe crearea de locuri de muncă, iar Africa le oferă o oportunitate în acest sens.
„Mulţi politicieni văd cum Africa devine foarte interesantă ca destinaţie pentru investiţii şi ca piaţă“, explică expertul în dezvoltare Elvira Schmieg de la Institutul German pentru Afaceri Internaţionale şi de Securitate.
„Mult timp, Europa a fost pentru Africa cea mai importantă sursă de importuri. La fel este şi acum, doar că Europa şi-a pierdut importanţa“, a continuat Schmied, citată de Deutsche Welle.
Companiile străine realizează proiecte măreţe în Africa. Spre exemplu, în Kenya companii din China construiesc o linie feroviară care costă aproape 14 miliarde de euro şi care va lega principalul port Mombasa de capitala Nairobi. Linia feroviară se va extinde în ţara vecină Uganda.
State precum China şi India devin cei mai mari parteneri comerciali ai Africii.
PIB-ul continentului a avansat de cinci ori începând cu 1990, iar potenţialul de creştere este uriaş. Continentul încă mai are resurse mari de minerale, iar populaţia creşte.