Gestionarea pandemiei în școli și spitale este prioritatea imediată a noului primar ales al Timișoarei, Dominic Fritz. Acesta se așteaptă însă și să nu fie destui bani în bugetul local, având în vedere numărul mare de lucrări începute, care trebuie plătite. Societatea de termoficare este altă piatră de moară cu care Fritz își va începe mandatul.
Timișoara a avut, în 2020, cel mai mare buget din istorie. Este vorba despre 2,2 miliarde de lei, față de aproape 1,5 miliarde în anul precedent. Planurile administrației Robu erau multe și mari. Aproape treime din această sumă era destinată secțiunii dezvoltare. A venit însă pandemia, care a adus o redesenare a alocărilor bugetare, mai ales către zona spitalicească. Primăria Timișoara are în subordine trei unități sanitare: Spitalul Municipal, Spitalul de Boli Infecțioase și Spitalul de Copii.
Din a doua jumătate a anului au fost atribuite contracte de lucrări pentru investiții importante în infrastructură: lărgiri de bulevarde sau construirea unui pasaj subteran care să facă legătura între zona de nord și cea de sud a Timișoarei. Sunt în derulare în prezent alte licitații consistente, astfel că s-a ajuns la sume totale de ordinul sutelor de milioane de lei.
Nicolae Robu a pierdut însă alegerile din 27 septembrie, după două mandate. Primarul ales Dominic Fritz, de la USR, explică acum care îi sunt prioritățile.
Tot ce ține de criza Covid o să se agraveze, din păcate, și o să am multă gestionare a crizei de făcut. Deja se prevede că nu mai avem paturi de terapie intensivă în Timișoara. Tot ce ține de educație în vremurile pandemiei trebuie pus la punct și reacționat. Încă nu au toate școlile apă caldă, încă nu avem asigurate în toate școlile condițiile necesare pentru orice scenariu. Deci aceste două lucruri, gestionarea crizei Covid, atât la nivel medical, cât și la nivel educațional, o să fie o prioritate imediată.
Fritz vrea să facă repede și un „inventar” al facturilor pe care trebuie să le achite municipalitatea până la finele anului. Nu are așteptări prea mari și spune că e pregătit și de o eventuală problemă cu banii.
Avem câteva construcții și lucrări publice care sunt în derulare și unde trebuie să luăm o decizie cum continuăm. Nu toate sunt neapărat așa cum eu le-aș fi început. Trebuie să analizăm foarte clar care este situația financiară, mă tem un pic că s-au început foarte multe lucrări, foarte multe șantiere, unde deja firmele așteaptă să le fie plătite facturile și, din păcate, mă întreb dacă în bugetul local s-au pus deoparte destui bani pentru toate aceste proiecte. S-ar putea să avem de gestionat și o mică criză bugetară a orașului.Zeci de milioane de lei de la bugetul local merg, anual, către societatea de termoficare Colterm. Sunt în jur de 60.000 de familii care depind exclusiv de aceasta pentru apă caldă și căldură. Există datorii către furnizorii de combustibil, dar și mai mari sunt penalitățile la facturile neachitate. De asemenea, primăria plătește subvenții uriașe, astfel încât creșterea prețului la gigacalorie să nu se resimtă în facturi. În ultimii ani, timișorenii au rămas fără apă caldă de două ori, pentru că furnizorul de gaz a închis robinetul. Așa nu se mai poate continua, spune Dominic Fritz.
Toată lumea o să aibă utilitățile necesare, dar Colterm trebuie restructurat și trebuie pus pe un alt fundament, atât managerial, cât și tehnologic, pentru că momentan este o gaură neagră pentru bugetul local și nu este responsabil să continuăm așa.
Primarul ales al Timișoarei va lua o decizie și în ceea ce privește programul capitalei culturale, dar, spune el, nu mai repede decât este oportun. Momentan, modul în care este gestionat acest proiect e în analiză.