Falsul englezesc din documentul lui Cristescu despre Băsescu

0
50

Documentul pe care Radu Cristescu, fost PMP trecut la PSD, l-a postat pe Facebook și prin care încearcă să arate că Traian Băsescu ar fi fost plătit de Securitate, este un fals și nu provine de la CNSAS, neavând antetul instituției. Documentul conține mai multe greșeli, spun surse din CNSAS, transmite Radio Europa Liberă.

Documentul, care pare a fi o notă a unui ofițer de Securitate înaintată generalului Iulian Vlad, a mai fost vehiculat de Antena 3 și Mugur Ciuvică prin 2015, când acesta și Dan Voiculescu patronul televiziunii respective, au contestat în instanță decizia CNSAS prin care se spunea că Traian Băsescu nu a făcut poliție politică. Ca dovadă, documentul postat de Cristescu este de fapt o captură de pe ecranul acestei televiziuni, așa cum se vede în colțul din dreapta imaginii.

Respectivul document nu are ștampila CNSAS și poartă antetul Ministerului de Interne, Departamentul Securității Statului, UM0544, iar formulările din textul dactilografiat sunt cel puțin ciudate.

”Despre Băsescu Traian precizăm că își manifestă pe deplin adeziunea față de politica PCR și am ordonat susținerea sa materială cu suma de 1500 de dolari SUA pentru subvenționarea rețelei în cadrul noilor deziderate”.

Mai mult, așa cum a declarat pentru Europa Liberă Germina Nagâț, membră în Colegiul CNSAS, în 1984 nu se folosea funcția autocorect în limba engleză, ca să iasă cuvântul ”caracter” scris cu ”ch”.

Nu cred că lui Iulian Vlad i se trimiteau rapoarte sau note în care funcționa autocorectura în limba engleză. În română caracter se scrie fără ch. În plus, fonturile folosite nu sunt fonturile ministeriale specifice documentelor înaintate conducerii Securității. Nu acestea erau fonturile mașinilor de scris din epocă”, spune Germina Nagâț.

Este vorba despre fraza de început a notei CIE adresată adjunctului Securității, generalul Iulian Vlad: ”Dirijarea rețelei informative din Port Constanța privind problemele profesionale cu character specific muncii operative…”

Istoricul și cercetătorul Mădălin Hodor a declarat pentru Europa Liberă că ”falsul a fost făcut prin preluarea antetului Securității dintr-un document din anul 1984 și introducerea în partea din mijloc a unui text scris acum”. Adică peste partea în care, la final se vorbeste despre cei 1500 $ pe care Securitatea i-ar fi dat lui Băsescu pentru a continua propaganda despre Congresul al XIII-lea al PCR.

”Ceea ce atrage atenția este exprimarea folosită , care nu este specifică Securității. Ca de exemplu ”subvenționarea rețelei informative”. Se vede că cel care compus textul nu cunoaște limbajul Securității.”, spune Mădălin Hodor.

Alte surse din CNSAS ne-au declarat că o altă greșeală făcută de cel care a ”compus” documentul este faptul că a trecut valută în loc de leiÎn general informatorii nu se plăteau în valută, la vremea aceea dolari, ci în lei. Ceaușescu și Securitatea țineau prea mult la valută, pentru ei era neprețuită, o luau, nu o dădeau informatorilor”.

Sursa meționată ne-a spus că a întâlnit un singur informator care a fost plătit în valută, este vorba de Constantin Bălăceanu Stolnici, căruia Securitatea i-a plătit o taxă de aeroport la revenirea din Statele Unite.

Reacția lui Traian Băsescu la postarea lui Radu Cristescu a fost vehementă: ” O luptă disperată de compromitere a Preşedintelui României care a condamnat comunismul şi a dispus transferul arhivei fostei securităţi către CNSAS. Actorii care alimentează presa şi justiţia cu interpretări false a unor documente dar şi cu documente falsificate sunt :CNSAS – interpretări false generate de substituirea unor texte ;Proaspătul şi răsplătitul Secretar de stat Radu Cristescu – publică documente false pe facebook ;Trustul Intact promovează cu disperare şi interpretările incorecte ale CNSAS dar şi documentele false publicate de răsplătitul Sec