Home Actualitate Execuția unicului concurent românesc al marilor retaileri

Execuția unicului concurent românesc al marilor retaileri

0

de Bogdan Tiberiu Iacob, preluare Inpolitics

O știre care ar trebui să bucure, dovedind că Protecția Consumatorilor nu doarme: inspectorii au propus azi închiderea pentru 6 luni a unui hypermarket acuzat de multiple nereguli. Doar că mici semne de întrebare apar în urma operațiunii și riscă să ridice o problemă delicată: magazinul a fost închis realmente pentru abateri grave, ori pentru că e singurul concurent românesc 100% al marilor retaileri străini din domeniu alimentar?

ANPC a transmis azi că supermarketul La Cocoș SRL, din Capitală, a fost amendat cu 20.000 de lei și propus spre închidere pentru 6 luni.

Echipele de control au descoperit mai multe nereguli, printre care: comercializarea produselor alimentare preambalate cu lipsa informatiilor traduse în limba română; folosirea unor agregate frigorifice neigienizate, cu acumulari de lichid, gheaţă, resturi alimentare, zone cu vopsea exfoliata, rugină ṣi acumulări de praf; paviment cu bucăţi de gresie lipsă/sparte/fisurate ṣi acumulări de impurităţi, praf în strat grosier, resturi de ambalaje în zona rafturilor ṣi standurilor de prezentare a anumitor produse. De asemenea, pe tubulatura sistemului de ventilaţie erau acumulări masive de praf pe întreaga lungime şi erau comercializarea produse alimentare preambalate cu ambalaj deteriorat sau cu acumulări masive de gheaţă pe şi în ambalaje, arată comunicatul ANPC.

E foarte bine, o spunem din capul locului, ca ANPC să vegheze și să sancționeze abaterile împotriva consumatorilor români, așa că acțiunea de azi e, în principiu, salutară.
Dar sancțiunile par nițel cam dure.
Povestea cu ambalajele netraduse e o glumă proastă, în România se vînd produse extrem de scumpe, electrice, electrocasnice cu traduceri în ”enșpe” limbi, mai puțin în română, în pofida legislației.
În general, marile probleme din hypermarketuri țin de vînzarea de produse expirate, periculoase pentru sănătate, de prețuri înșelătoare la raft, de prezența șoarecilor și șobolanilor (chiar și șerpi) vii prin mărfurile alimentare șamd.
Pentru vopsea exfoliată, gresie spartă ori rugină e foarte bine să se dea amenzi.
Dar de aici pînă la închidere pe 6 luni e cale cam lungă.

”La Cocoș” păcătuiește prin praful găsit în tuburile de aer, ori, cumva, prin faptul că e singurul lanț de supermarketuri 100% românesc într-o piață dominată autoritar de germani, francezi ori belgieni?

Apărut acum cîțiva ani la Ploiești, La Cocoș s-a dezvoltat exploziv grație în primul rînd prețurilor moderate, care au atras românii cu posibilități reduse. După o dezvoltare explozivă și două magazine deschise în Ploiești, patronul român a atacat piața Capitalei, deschizînd supermarketul de aici acum doi ani, de asemenea cu un succes exploziv.

La Cocoș a început să devină important pe piață, cifra de afaceri crește ca din apă, a ajuns în pandemie al doilea mare angajator din segmentul retailerilor alimentari, după Kaufland, dar înaintea Lidl ori Metro.
Succesul imens și rapid îi face pe patroni, familia Nica, să ia în calcul extinderea rețelei în țară, devenind un concurent autohton incomod pentru retailerii occidentali.
Doar că s-ar putea alege cu marele magazin din București închis pînă spre vară, posibilă gaură de cca.20 de milioane de euro.

Acum exact un an, ne amintim, ANPC a controlat și sancționat o serie de hypermarketuri precum Kaufland, Carrefour, Auchan, Cora, Lidl, Billa, Real, Mega Image. Găsite cu nereguli multe și grave.
Și ne amintim ce a urmat: comisarul european Thierry Breton, responsabil cu probleme de piață internă, a descins hodoron-tronc la București, s-a văzut cu Klaus Iohannis, chipurile pe probleme de vaccinare, complet în afara responsabilităților sale, și au zburat a doua zi din funcție șeful ANPC și cel al ANSVA, responsabilii cu acele controale. Coincidență!
Și ne mai amintim că tot în acel scandal ambasadoarea Franței a făcut intervențiipe lîngă guvernul Cîțu, deranjată de acțiunile Protecției Consumatorilor.

Neavînd prea multe informații de culise în acest moment, alegem să credem că în spatele închiderii magazinului românesc stau motive serioase și nu interese ascunse. Nu de alta, dar e greu de crezut că pentru retailerul românesc s-ar găsi vreun comisar european ori vreun ambasador care să bată nervos, cu pumnul în masa guvernanților noștri

Ad

Exit mobile version