La începutul pandemiei COVID-19, unele companii aeriene au oferit în mod automat vouchere pasagerilor ale căror zboruri au fost anulate. Aceste acțiuni contravin legislației UE de protecție a consumatorilor, care prevede rambursarea în bani a prețului biletului în maxim 7 zile de la anularea unui zbor. Reprezentanții companiilor declarau la acea vreme că rambursarea prețurilor tuturor biletelor, cumulate cu păstrarea avioanele la sol pe timpul pandemiei, le-ar fi condus spre un faliment iminent.Comisia pentru piața internă și protecția consumatorilor – IMCO din Parlamentul European a solicitat încă de la început pandemiei rambursarea contravalorii biletelor anulate. Presiunea Parlamentului European, discuțiile purtate de comisarii Didier Reynders (Justiție), Adina Vălean (Transporturi) și de autoritățile naționale de protecție a consumatorilor cu 16 companii aeriene importante care operează în UE au dat roade. Pe 30 septembrie, companiile s-au angajat să ramburseze în timp util prețului biletelor de avion și să îmbunătățească modul în care comunică drepturile pasagerilor în cazul anulării zborurilor, spune europarlamentarul PNL Dan Motreanu pe Facebook.
Astfel: cele 16 companii continuă să ramburseze în bani ultimele vouchere emise pe durata pandemiei. Comisarul Vălean cere autorităților însărcinate cu protecția consumatorilor să se asigure că și restul companiilor vor proceda la fel; companiile aeriene vor comunica în mod clar diferitele opțiuni pe care pasagerul le are în cazul anulării zborului: redirecționare, rambursare în bani și rambursare în voucher; în cazul în care pasagerul alege rambursarea în bani, suma va fi restituită în termen de maxim 7 zile de la anularea zborului, conform legislației UE; pasagerilor li se vor acorda vouchere doar în cazul în care aleg în mod expres această opțiune; în cazul pasagerilor care și-au rezervat zborul printr-un intermediar și întâmpina dificultăți în obținerea rambursării, aceștia vor putea apela direct la compania aeriană pentru a solicita rambursarea prețului plătit pe bilet; pentru evitarea confuziilor, companiile aeriene vor trebui să comunice în mod clar drepturile pasagerilor în cazul în care anularea zborului a fost generată de companie și drepturile contractuale ale pasagerilor în cazul în care aceștia și-au anulat biletul.