spot_img
joi, 18 decembrie, 2025
3.9 C
București

Dușul rece din spatele ”marelui plan economic” de la Bruxelles

de Adrian Câciu, economist,preluare facebook

Să închidem puțin discuția despre anuntul Comisiei Europene de astăzi, prezentând dușul rece din spatele cortinei.

1. Propunerea Comisiei Europene de astazi, care prevede suplimentarea CFM 2021-2027 cu 500 miliarde euro și alocarea de împrumuturi catre statele membre de 250 mld euro pe perioada 2021 – 2027 NU REZOLVA NIMIC pe termen scurt. Adică anul acesta, statele nu primesc nici un euro suplimentar. Amintesc faptul ca anul acesta este nevoie de infuzie masivă de capital dacă se doreste o revenire rapida a economiei europene.
Cu alte cuvinte, propunerea de astazi a Comisiei condamnă Europa la o revenire lentă într-un „U” foarte prelungit.

2. Sunt foarte mulți pași de îndeplinit pentru ca aceasta propunere sa devină realitate:
a. Aprobare Parlament European;
b. Aprobare Consiliu Europei.
Asta ar însemna ca Austria, Danemarca, Olanda si Suedia sa fie de acord atât cu CFM cât și cu suplimentarea posibilității de împrumut a Comisiei Europene, respectiv a statelor membre UE.
c. Fiind vorba de creșterea plafonului de împrumut al Comisiei este necesară modificarea Trataului de Functionare, deci adoptatra acestei modificari, prin ratificare, de către 27 de parlamente naționale.
d. După ratificare, disponibile imediat sunt doar împrumuturile pe care Comisia le-ar putea acorda statelor membre (250 miliarde euro). Acest lucru se poate întâmpla cel mai devreme în anul 2021, iar pentru fiecare împrumut va fi necesar un acord bilateral care se negociază individual cu fiecare stat.
e. Suplimentarea cu 500 miliarde euro a bugetului multianual 2021-2027 va intra in vigoare odată cu aprobarea CFM(acest cadru financiar nu este încă aprobat datorita opozitiei statelor net contributoare).
f. Dupa aprobarea CFM trebuie realizat Acord de Parteneriat al fiecărui stat membru
g. După adoptarea Acordului de Parteneriat urmează adoptarea Programelor Operationale ale fiecarui stat.
h. Dupa adoptarea programelor urmeaza desemnarea autoritatilor de management, certificare și audit si acreditarea acestora si a procedurilor operationale aferente.
i. Lansarea apelurilor de depunere proiecte.

3. Practic, în cele mai bune conditii(puțin probabile însă având în vedere termenele scurte), de la 1 ianuarie 2021 vor fi disponibile doar sume date cu titlu de împrumut, iar sumele nerambursabile vor veni cel mai devreme începând cu 2023.

În concluzie, e bine că există intentia.
Dar este clar ca în prima perioadă, pe termen scurt, statele trebuie sa se descurce singure.
Întrebarea este dacă vor putea și vor avea de unde.
Mulțumesc!

Hot this week

Topics

Mai mult

    Banca Europeană se spală pe mâini de banii pe care UE vrea să ii dea Ucrainei

    Președinta Băncii Centrale Europene (BCE), Christine Lagarde, a declarat...

    De ce arde Bruxelles-ul? Ce vor fermierii

    Mii de agricultori europeni s-au reunit joi la Bruxelles...

    Șeful spionajului extern rus: Am am avut o conversație telefonică destul de lungă cu noul director al MI6

    Directorul Serviciului de Informații Externe al Rusiei (SVR), Serghei...

    Terheș revine dezvăluind manipularea fostului judecător Laurențiu Beșu în reportajul Recorder

    Dovada manipulării realizate de fostul judecător Laurențiu Beșu în...

    Bulai cu farsorii ruși Vovan și Lexus despre planul dezmembrării Rusiei

    Politicianul român Iulian Bulai, unul dintre liderii Adunării Parlamentare...

    Zelenski mai vrea 45-50 miliarde de euro ajutor financiar extern pentru anul viitor

    Ucraina are un deficit de ajutor financiar extern pentru...

    Articole relationate

    Categorii populare