François Hollande, preşedintele Franţei, s-a aflat marți la Riad, în Arabia Saudită, fiind invitat de onoare – o premieră pentru un lider occidental – al unui summit extraordinar al Consiliului de cooperare a Golfului, o instanţă care regrupează 6 petro-monarhii sunite – Arabia Saudită, Bahrein, Qatar, Kuweit, Emiratele arabe unite şi Oman – de la Golful persic. Hollande a asistat anterior la Doha, în Qatar, la semnarea oficială a contractului care prevede vânzarea a 24 de avioane de vânătoare Rafale. Întâmplător sau nu Hollande a vizitat cele două state în acceași perioadă cu premierul român Victor Ponta. Dacă în Franța, Hollande e criticat pentru afacerile puse la cale, la București dar o voce s-a auzit. Și nu în presă.
de ANDREI BĂDIN
- Advertisement -
Qatarul a pus o condiție Parisului ca să semneze contractul cu Dassault prinvind cele 24 de avioane Rafale : să obţină drepturi de trafic suplimentare spre Franţa, « sloturi » cum se spune în limbaj aeronautic, pentru compania naţională Qatar Airways, spune Vasile Damian la RFI. Si emiratul a avut câştig de cauză. Aparatele companiei qatariote care deservesc pentru moment doar Parisul se vor putea opri de acum încolo şi la Nisa şi la Lyon, probabil de trei ori pe săptămână. « E vorba de al treilea respectiv al patrulea aeroport din Franţa » reaminteşte ziarul Le Monde care dezvăluie aceste negocieri secrete.
În același timp, premierul Ponta propunea Qatarului să preia TAROM-ul, dar și aeroportul Otopeni prin Qatar Airways. În România a fost o singură reacție: a fostului ministru pentru mediul de afaceri în guvernul Ponta, Lucian Isar, pe voxpublica: Tarom isi micsoreaza pierderile de la an la an. Tarom se mentine in topul preferintei romanilor. Aeroportul Otopeni este pe plus, pe crestere si nu este pentru moment concurat.P. Ponta a tot incercat sa promoveze incepand cu 2013 idei de restructurare prin divizare a celor 2 companii, de vanzare pe bucati respectiv de vanzare a pachetului majoritar.O privatizare inaintea unei restructurari grosiere a celor 2 companii inseamna evident o tranzactie in dezavantajul actualului actionar majoritar, statul roman. O astfel de tranzactie valoreaza mai mult decat un selfie cu un CEO de mare companie. P. Ponta tot incearca prin schimbarile frecvente in Consiliile de Administratie ale celor doua companii sa gaseasca o formula prietenoasa care sa accepte si sa voteze propunerile de vanzare.
Dacă în cazul Franței avem de-a face cu un târg discutabil, în cazul României nu am făcut o afacere mare, ci ne milogim să dăm perla Coroanei pe degeaba sau pe altceva dubios. Care ar fi miza acestei afaceri de vreme ce există de mai multă vreme o ofertă pe relația Austrian Airlines și aeroportul din Viena, care ar conecta Otopeniul și TAROM-ul la Sky Team?
VIZITA LUI HOLLANDE ÎN ARABIA SAUDITĂ, CRITICI DURE