Doina Gradea, un nou scandal în TVR: ”Acord secret” cu UDMR

0

Potrivit unui articol publicat în numărul de miercuri al ziarului maghiar transilvănean „Krónika”, redactorii emisiunii în limba maghiară de la Studioul Teritorial Cluj al TVR au primit cu stupoare vestea că la conducerea emisiunilor minorităţilor a fost numit un redactor-şef care nu este maghiar, transmite agenția maghiară de știri MTI.

Potrivit articolului, Doina Gradea, care ocupă de patru ani
funcţia de preşedintele-director general al televiziunii publice,
nu a prelungit numirea directorilor şi redactorilor-şef de la
studiourile teritoriale, iar începând cu data de 1 ianuarie a
mandatat alte persoane pentru ocuparea acestor funcţii.

În locul lui Romeo Couţi, care a ocupat funcţia timp de 18 ani,
preşedintele-director general l-a numit la conducerea Studioului
Teritorial Cluj pe Alin Gelmărean, fostul redactor-şef al Redacţiei
Programe, iar acesta va răspunde şi de coordonarea redacţiei
minorităţilor. Redactori care au cerut ca numele lor să nu fie
publicate au declarat, pentru ziar, că nu au nimic împotriva
persoanei noului şef, însă în ultimii 31 ani nu s-a mai întâmplat
ca redacţia minorităţilor să fie coordonată de un majoritar, şi nu
de un maghiar.

La conducerea Emisiunii în limba maghiară de la Bucureşti a
rămas Emőke Mosoni, la conducerea Redacţiei Minorităţi de la Târgu
Mureş, Hajnal Fekete, iar la Timişoara, Andrei Boroşovici, care
este de origine slovacă.

Alin Gelmărean a declarat că numirea sa în funcţia de
coordonator al redacţiei minorităţilor este valabilă pentru 60 de
zile şi că nu doreşte, în niciun caz, să se amestece în politica
editorială a emisiunii în limba maghiară. În opinia sa, numirea sa
este una pur formală, pe motive organizatorice.

Cinci membri ai Consiliului de Administraţie al TVR consideră
că deciziile preşedintelui-director general nu sunt legale şi s-au
adresat Parlamentului cu o plângere, cerând demiterea acestuia.
Printre altele, aceştia consideră că numirea lui Alin Gelmărean
reprezintă “un pericol maghiar”. Acest lucru l-au explicat prin
faptul că soţia acestuia, Emese Vig (fostul coordonator al
Redacţiei Minorităţi de la Cluj-Napoca) este cea care a realizat
serialul documentar intitulat “Maghiarii din România”. Documentarul
a prezentat cei o sută de ani ai maghiarilor din Transilvania
dintr-o perspectivă maghiară, iar asta a atras critici din partea
istoricilor români. Membrii consiliului de administraţie au
considerat că este posibil ca la baza numirilor să se afle un acord
secret, cu “iz politic”, între preşedintele-director general şi
UDMR, iar astfel de acorduri pot conduce la încălcarea drepturilor
românilor din Transilvania şi la destabilizarea statului naţional
unitar.

În ultimele zile, conducerea TVR a ajuns în centrul unor
atacuri puternice după ce în cadrul programului special de Revelion
al televiziunii publice au fost făcute glume inclusiv pe seama
măsurilor luate pentru combaterea epidemiei de coronavirus, iar
toate acestea cu participarea inclusiv a unor personalităţi care
sunt imaginile campaniilor de luptă împotriva epidemiei de pe
reţelele de socializare.