Home Analize DEUTSCHE WELLE, DEZVĂLUIRI DESPRE LEGĂTURILE ÎNTRE INDUSTRIA AUTO GERMANĂ ȘI POLITICIENI: Lobbyistul...

DEUTSCHE WELLE, DEZVĂLUIRI DESPRE LEGĂTURILE ÎNTRE INDUSTRIA AUTO GERMANĂ ȘI POLITICIENI: Lobbyistul șef al Volkswagen a fost purtătorul de cuvânt al lui Merkel

0

COMENTARIU DEUTSCHE WELLE de Andreas Becker/ Claudia Ştefan

Scandalul Volkswagen a afectat imaginea industriei auto din Republica Federală. Cel puţin un producător german este acuzat că ar fi manipulat rezultatele testelor de poluare. Ce legătură are politica în acest scandal?

Industria automobilistică este un sector fundamental, dar şi emblematic, al economiei germane. În domeniu lucrează aproximativ un milion de angajaţi. La fel de mare este şi influenţa concernelor producătoare asupra politicii.

Unele detalii personale demonstrează cât de strânse sunt, de fapt, relaţiile între marii producători şi clasa politică. În 2013, după aproape două decenii ca deputat în Bundestag, Eckart von Klaeden (CDU) a început să lucreze pentru Daimler. Noua sa funcţie: şef al departamentului „Politică şi relaţii externe”. Altfel spus: principalul lobby-ist al concernului.

În anii ´90 Matthias Wissmann (CDU) a fost ministru al Cercetării apoi ministru al Transporturilor şi preşedinte al Comisiei pentru Afaceri Europene. În 2007 a abandonat politica. Noua sa funcţie: preşedintele Asociaţiei Industriei Auto (VDA). Lobby-istul şef al întregului sector.

Cazul Volkswagen

Thomas Steg, lobby-istul Volkswagen, a fost şef-adjunct al Cancelariei Federale în timpul mandatului lui Gerhard Schröder. Ulterior a devenit, pentru scurtă vreme, purtătorul de cuvânt al cancelarei Angela Merkel.

La VW relaţiile dintre concern şi politică sunt mai strânse ca în cazul oricărui alt producător de maşini. Politica e o parte importantă a firmei. Împotriva voinţei politice nu poate fi luată nicio decizie crucială. Din Consiliul de Supraveghere al Volkswagen face parte şi premierul, respectiv ministrul Economiei, landului Saxonia Inferioară.

Landul deţine 20% din acţiunile firmei şi, astfel, poate bloca decizii importante ale concernului. Conform aşa-numitei „Legi VW” din anul 1960, niciun acţionar nu poate exercita mai mult de 20% din drepturile de vot chiar dacă deţine mai multe acţiuni. Nici măcar două plângeri ale Comisiei Europene la Curtea Europeană n-au putut anula această lege ciudată.

Avantaje şi dezavantaje

Pe fondul importanţei majore a industriei auto în economie şi al conexiunilor strânse cu reprezentanţii politici nu-i de mirare faptul că niciun exponent al industriei auto n-a fost nevoit vreodată să se roage pentru o audienţă la aleşii poporului. Numai în actuala legislatură, la Cancelaria federală şi la ministere au avut peste 70 de reuniuni cu reprezentanţii industriei auto.

Desigur, din ecuaţie nu lipsesc banii. Sume uriaşe alocate cercetării în domeniu. Conform Guvernului de la Berlin numai Volkswagen a primit 12 milioane de euro, în ultimii doi ani. Însă nu tuturor li se pare ciudat acest amalgam. Producătorii auto au succes în lume, câştigă mulţi bani şi asigură locuri de muncă în Germania. Acestea sunt argumentele politicienilor preocupaţi să le asigure acestor concerne condiţii cât mai bune.

Producătorii fac legea

Situaţia este, însă, discutabilă când vine vorba de legislaţia din domeniul protecţiei mediului. Industria automobilistică de apără de ani de zile în faţa reglementărilor stricte privind emisiile de gaze şi consumul de carburant. În 2013, organizaţia pentru protecţia mediului „Deutsche Umwelthilfe” (DUH) a putut demonstra, în baza unor note interne ale Ministerului Federal de Mediu, că uneori industria auto îşi face singură legile.

Concret: implementarea la nivel naţional a unei reglementări europene pentru protecţia climei. Concernele auto şi VDA s-au implicat atunci împreună în elaborarea parţială a textului de lege.

Rezultatul: plachetele de mediu, menite de fapt să informeze consumatorul asupra standarelor ecologice ale maşinilor noi, i-au făcut pe monştrii cu mulţi cai putere produşi în Germania să pară mai puţin periculoşi pentru mediul înconjurător.

Desigur, industria auto a avut un cuvânt de spus şi la înmatricularea maşinilor sau la reglementările privind emisiile de CO2. Ministerului Transporturilor i-au fost înaintate propuneri cu regulile de verificare a autovehiculelor. Apoi, împreună cu Oficiul federal pentru vehicule, s-a lansat propunerea implementării acestora la nivel internaţional.

Răspunderea politicii

Agenţia americană pentru Protecţia Mediului are puterea necesară pentru a amenda concernul german VW. Încă nu se ştie care este amploarea afacerii şi nici contribuţia altor firme la manipularea testelor de poluare.

Conform ministrului federal al Transporturilor, Alexander Dobrindt, şi în Europa au fost distribuite maşini VW cu software manipulat să modifice nivelul emisiilor de gaze. Pe fondul strânselor relaţii dintre industria auto şi clasa politică e de înţeles de ce în Germania toate aceste dezvăluiri apar atât de târziu. Totuşi, mai devreme sau mai târziu, politicienii vor trebui să dea un răspuns.

Ad

Exit mobile version