Home Actualitate Deutsche Welle: De ce vrea Ungaria ca România să intre in Schengen

Deutsche Welle: De ce vrea Ungaria ca România să intre in Schengen

0

Ungaria, care deține președinția rotativă a UE, are ca țintă aducerea definitivă a României în Spațiul Schengen. Un obiectiv deopotrivă simbolic și strategic pentru Budapesta, care se lovește încă de opoziția Austriei, transmite Deutsche Welle.

Austria blochează din nou aspirațiile Bulgariei și României de a fi primite în Spațiul de Liberă Circulație, ignorând nu doar stadiul îndeplinirii condițiilor cerute, ci și insistența Ungariei de a șterge granița care-i separă pe maghiarii din România de cei din Ungaria. Un vis care are legătură și cu proiectele federative dunărene ale elitelor de la Viena începutului de secol 20, dar și cu Imperiul Habsburgic, care a lăsat urme adânci în cultura și dezvoltarea urbană a Europei Centrale.În orice caz, Budapesta, profund interesată de ridicarea graniței care desparte Ardealul de Ungaria, face presiuni pentru atingerea acestui deziderat până la sfârșitul anului, când se termină de altfel și președinția rotativă ungară. Pe măsură ce mandatul Budapestei în fruntea Uniunii Europene se apropie de sfârșit, sloganul Ungariei, „Make Europe Great Again”, se tot dezumflă. Ungaria nu a reușit să-și refacă imaginea, iar promisiunea aducerii României și Bulgariei în Spațiul de Liberă Circulație, cu tot cu frontierele terestre, e tot mai greu de îndeplinit. La întâlnirea de ieri a miniștrilor Internelor și Justiției din UE, Austria a blocat din nou România și Bulgaria. Cele două au intrat în spaţiul Schengen cu frontierele aeriene și maritime începând cu 31 martie 2024, dar pentru economia română și cea bulgară miza e ridicarea controalelor la frontierele terestre. Anual, România pierde cel puțin 10 miliarde de euro din cauza rămânerii țării în afara Spațiului Schengen, după cum estima fostul ministru al Economiei, Florin Spătaru. Timpul de așteptare al camioanelor la granița României cu Ungaria și la cea cu Bulgaria pornește de la o oră și poate ajunge până la trei zile. În total, transportatorii au calculat că în fiecare an, camioanele de marfă staționează forțat 23,5 milioane de ore, mai spune DW.

Președinția ungară a Consiliului Uniunii Europene va repune pe agendă subiectul ridicării controalelor la frontierele terestre Schengen pentru Bulgaria și România pe 12 decembrie. Ministrul ungar de interne, Sandor Pinter, care prezidează reuniunile miniștrilor de resort, a declarat ieri că Bucureștiul și Sofia au îndeplinit toate criteriile tehnice necesare, dar a menționat în context și un raport al Comisiei Europene care arată că Spațiul Schengen „este supus unei presiuni migratorii semnificative”. Oficialul de la Budapesta a subliniat că întărirea securității frontierelor externe ale UE este foarte importantă pentru președinția ungară a UE și că Ungaria rămâne angajată „să asigure cât mai curând posibil aderarea deplină la Schengen a Bulgariei și României”. Ministrul de interne din Austria, Gerhard Karner, a subliniat condescendent că cele două state sunt pe drumul cel bun, dar nu la capătul lui, îndemnând părțile interesate spre „un optimism prudent”. 

Ad

Exit mobile version