Rafinăriile din România trebuie să identifice în acest an surse alternative pentru cel puțin 80% din importurile de motorină efectuate anul trecut, iar cele europene, pentru aproximativ 50%, de duminică intrând în vigoare embargoul impus de UE importului de carburanți din Rusia, transmite Profit.ro.
Dacă în perioada ianuarie-octombrie ponderea importurilor de motorină din Rusia în total importuri motorină a fost de 68%, ponderea sumelor plătite pentru acestea a fost de 69%, ceea ce înseamnă că nu numai că motorina rusească n-a fost mai ieftină decât cea din alte surse, ci a fost marginal mai scumpă.
În plus, România nu mai poate importa motorină începând cu data de 5 februarie nu numai din Rusia, ci și din statele scutite de la aplicarea embargoului impus pe 5 decembrie importului de țiței rusesc, dar cărora, în schimb, le este interzis exportul de produse procesate, și anume Bulgaria, Ungaria, Cehia, Slovacia și Serbia.
Primele efecte ale embargoului impus de UE importului de produse petroliere rusești ar putea apărea în luna aprilie, când și cererea va înregistra o creștere sezonieră, iar stocurile efectuate în ultima perioadă vor începe să se diminueze.
În plus, în martie va intra în revizie cea mai mare rafinărie din Uniunea Europeană, cea deținută de Shell în Olanda, la Pernis, cu o capacitate anuală de procesare de 20 milioane tone, aproximativ de 2 ori mai ridicată decât cea a celor 3 rafinării autohtone sau cât capacitatea totală de rafinare a României și Bulgariei.