Home Analize Cum stă Ucraina la mâna Rusiei prin România

Cum stă Ucraina la mâna Rusiei prin România

0

Războiul declanșat de Rusia în Ucraina duce la situații ciudate pe piața carburanților, una vitală pentru ucraineni. Aceștia trebuie, pe de-o parte, să-și alimenteze economia și populația, dar și eforturile de război. Problema Kievului este că inamicii ruși erau printre cei mai importați furnizori de motorină, iar prin importul de produse rusești ar finanța, practic, invazia propriei țări. 

Ucraina a dat și o lege în acest sens, prin care a interzis în mod expres importurile de țiței și combustibili neînsoțiți de documente de origine care să ateste proveniența non-rusă. Una din câștigătoarele acestei decizii este chiar România, atât prin propria motorină, produsă la rafinăriile OMV Petrom, Rompetrol și Lukoil, pe care o exportă direct Ucrainei, cât și prin cea a cărei livrare o intermediază prin porturile sale. 

Așa se face că volumele de motorină importate de Ucraina prin terminalele portuare românești au crescut în luna octombrie cu 60% față de septembrie, până la 141.000 de tone, potrivit presei ucrainene. Este vorba doar despre cantitățile importate pe cale maritimă, nu și de cele cumpărate direct de la rafinăriile din România. Interesant este însă altceva. Conform datelor prezentate de Profit, motorina care a ajuns în octombrie în România pe cale maritimă provine din patru țări. Cea mai mare cantitate provine, de departe, din India (130.000 de tone), urmată de Turcia (93.000 de tone), Grecia (86.000 de tone) și Italia (80.000 de tone).

Conform noilor reguli impuse de autoritățile de la Kiev începând cu 17 octombrie, importatorii de produse petroliere sunt obligați să furnizeze certificate de origine nu numai ale țării de expediere, ci și ale țării de producție, precum și documente care confirmă ruta de livrare de la rafinărie până la granița cu Ucraina. Motorina indiană importată prin Constanța și Galați respectă legislația ucraineană de interzicere a produselor rusești, însă doar la prima vedere. Și asta pentru că motorina indiană, care reprezintă cea mai mare parte a carburantului diesel cumpărat de Ucraina, este fabricată, de fapt, din petrol rusesc. 

Ad

Exit mobile version