Home ALEGERI 2020 Cum a furat Guvernul Cîțu de la o unguroaică

Cum a furat Guvernul Cîțu de la o unguroaică

0

De Bogdan Tiberiu Iacob, preluare Inpolitics

Mare eveniment mare: premierul Florin Cîțu a lansat azi la apă mult prea amînata campanie pro-vaccinare, care trebuia să înceapă încă din primele zile ale lui ianuarie, dar a adăstat prin varii cotloane pînă azi. O campanie cu 11 spoturi video nu doar întîrziată, dar care are toate șansele să genereze un scandal de proporții, pe bază de plagiat grosolan.

Să prezentăm faptele.

Pe 9 ianuarie, o tînără din Ungaria, Szabó Zsófi (foto jos), postează pe pagina sa de Facebook un text cu mult talent alcătuit, despre viziunea ei asupra vaccinării anti-Covid.

A doua zi, textul e redistribuit de cîteva zeci de persoane, între care fostul deputat FIDESZ, Peter Kovacs, în prezent primar al unui district budapestan, dar și de Arnold Kivago, un expert ungur de talie mondială în domeniul cîinilor.
Prieten cu Arnold, românul Sebastian Trenka, de asemenea expert în dresaj canin, preia de la el textul Zsofiei și îi face traducerea în limba română, care sună cam așa:

”Ce conține vaccinul?
Săruturile si imbratisarile uitate. Excursii școlare. Bunicii la masa festivă de sărbători. Un film bun la cinema cu popcorn și pepsi mare. O seară la teatru cu sala plină. Concerte cu mii de spectatori. O cină la restaurant cu prieteni. O escapadă de weekend undeva cu avionul, hotărâtă peste noapte. Petrecerea de acasă unde fiecare își aduce propria tavă de gustări făcute casă. Competiții sportive. Strângerile de mână atunci când faci cunoștință cu cineva. Vise liniștite și granițe deschise. Profesori care merg printre rândurile băncilor. Plecările de ultimul minut și mulțimea in gară. Libertatea de a sta acasă când vrei TU… ”.

Postarea sa face furori, avînd cca.8.000 de redistribuiri, ceea ce înseamnă un potențial public de zeci sau sute de mii de cititori.

Cîteva zile mai tîrziu, pe 16 ianuarie, textul e preluat și de pagina de Facebook a Ministerului Sănătății, condus pe atunci de cuplul Vlad Voiculescu – Andreea Moldovan. Textul postat de minister recunoaște, onest, preluarea de la Trenka.

Cîteva luni de zile nu se mai aude nimic, apoi, brusc, vine azi bomba: noua campanie pro-vaccinare lansată azi se bazează cvasi-total pe ideea unguroaicei, pilonul central fiind sintagma ”Ce conține vaccinul?”, urmată de variațiuni pe temele furnizate de textul Zsofiei.

”Astăzi introducem un element nou, întrebarea „Ce conţine vaccinul”. Aici nu este o întrebare directă despre lista de ingrediente a vaccinurilor, ci este mai mult despre ce înseamnă vaccinul, dar şi cum ne ajută să revenim la normalitate. Până la urmă acesta este adevăratul simbol al vaccinului: revenirea la normalitate. Dacă ştim că acesta este obiectivul, atunci trebuie să ne vaccinăm. Mai simplu de atât nu se poate. Putem să învingem doar împreună”, spune Cîţu în direct la TV.

Pentru a fi convingător, Florin Cîțu a filmat el însuși un el însuși un asemenea clip, în care se întreabă ”Ce conține vaccinul?” și ne înșiră plăcerea de a bea cafea alături de prieteni, mersul la plajă, la concerte și de a-și vedea familia în siguranță.

https://youtube.com/watch?v=PnJ6xSI0LLc%3Ft%3D3s

Pe aceeași linie merg și celelalte spoturi lansate azi.

Tot de la premier știm că respectivele clipuri, care se vor difuza în media 6 luni de aici încolo, nu au costat bani de la buget, fiind realizate în colaborare cu Unicef România și Google.
Nu ni se spune ce firmă de specialitate e responabilă de scenariu, filmări, editări etc.

Și nu se suflă o vorbă despre faptul că respectiva campanie ”bazată pe emoție”, cum ne explică premierul, e durată pe creația unei persoane private din altă țară.

Contactat de Inpolitics, cel care a ”adus” textul în România, Sebastian Trenka, povestește azi că în acele zile din ianuarie a fost căutat de reprezentanți ai ministerului, care doreau să afle sursa primară a textului. Trenka le-a livrat numele lui Arnold Kivago, de unde preluase el, și cam asta a fost tot.

Timp de aproape 4 luni nu s-a mai auzit nimic despre campania pro-vaccinare, cu excepția scandalului privind posibila implicare a maneliștilor, confirmată și de Iohannis la un moment dat.

Foarte interesant, imediat după lansarea clipurilor, azi, fostul ministru Vlad Voiculescu a postat un mesaj extrem de sarcastic pe Facebook, dar și cu un substrat anume: ”Mă bucur că ideea promovată de Ministerul Sănătății în ianuarie a devenit acum campanie a guvernului.
PS Recunosc că nu ne-am gândit atunci să facem un clip cu domnul Florin Cîțu” scrie Voiculescu.

De aici, două aspecte: fostul ministru atacă un punct sensibil al premierului, anume faptul că, încălcînd orice norme ale politicii și ale democrației, acesta se plasează în postura de protagonist al unuia dintre clipuri, chiar dacă anunță că va fi postat doar pe pagina sa de Facebook. Practic, putem spune că Florin Cîțu își face imagine, în perspectiva congresului PNL, pe seama pandemiei și a suferinței românilor.
Ce nu ne spune, în același timp, e dacă a plătit din buzunar pentru clipul său, lansat azi la pachet cu celelalte. Spune doar că guvernul nu a plătit nici pentru partea de producție, nici pentru conceptul creativ al clipurilor, ambele ”fiind donate”.

Al doilea aspect e că nici fostul ministru nu suflă acum o vorbă despre faptul că ”ideea promovată” în mandatul său era preluată de la alții.

Dacă unguroaica Szabo Szofia ar fi fost autoarea ”donației” pomenite de Cîțu privind conceptul creativ, numele ei ar fi trebuit invocat public alături de cele ale Unicef România și Google.
Dar nu s-a întîmplat asta.

De unde concluzia ar putea fi că guvernul României tocmai a lansat la apă o campanie creată pe furate.
Să amintim, în treacăt, că acum vreo 23 de ani poetul Adrian Păunescu a cîștigat, cu uriașe despăgubiri, un mare proces de plagiat cu firma japoneză Sony, care lansase la noi un telefon mobil cu logo-ul ”Roată, te mai inventăm o dată”, vers dintr-o cunoscută poezie a regretatului poet.

Cum ar fi ca ditamai executivul mioritic să se trezească în curînd cu un proces similar?

Ad

Exit mobile version