COMENTARIU DEUTSCHE WELLE SEMNAT DE Danhong Zhang
În 2002, înfiinţarea companiei low-cost Germanwings era privită cu multă speranţă de Lufthansa. Catastrofa petrecută în Franţa umbreşte reputaţia ambelor companii.
De fapt, Germanwings există încă din 1997. La acea vreme, compania făcea parte din grupul Eurowings Luftverkehrs AG şi se numea Eurowings Flug GmbH, cu sediul la Köln. Lufthansa deţinea aproximativ 15 la sută din acţiunile Eurowings.
Cinci ani mai târziu, Eurowings Flug GmbH a fost redenumită în Germanwings GmbH. Noua companie a început să efectueze zboruri utilizând cinci avioane de tip A319-100. Plecările se făceau de pe aeroportul Köln/Bonn către mai multe destinaţii turistice.
Puţină lume ştie că, iniţial, conceptul care stătea la baza companiei era unul de tip „No-frills”. Acest lucru presupunea ca, în numele scăderii costurilor de zbor, să se renunţe la o serie de servicii specifice. În următorii ani, tarifele, dar şi destinaţiile au continuat să se diversifice.
Începând din 2009, compania Germanwings aparţine în totalitate concernului Lufthansa. În contextul concurenţei crescânde pe piaţa ofertelor aeriene low-cost, consolidarea Germanwings a devenit o prioritate absolută pentru Lufthansa. La acea vreme, de bunul mers al companiei Germanwings s-a ocupat directorul Lufthansa, Cristoph Franz. Doi ani mai târziu, acesta anunţa că, începând din 2012, toate zborurile operate de Lufthansa de pe aeroportul din Stuttgart către destinaţii europene, vor fi încredinţate Germanwings.
Nu puţini experţi l-au acuzat pe Franz că promovarea atât de intensă a serviciilor Germanwings face mai mult rău decât bine companiei Lufthansa. În sprijinul strategiei sale, şeful Germanwings a spus că „nu ajută la nimic să oferi un produs de calitate pe care nimeni nu şi-l poate permite”.
Succesorul său, Carsten Spohr a continuat să dezvolte strategia lui Franz, fiind chiar mai radical. Între timp, cu excepţia aeroporturilor din Frankfurt şi München, Germanwings a preluat toate cursele interne şi europene ale Lufthansa. Cu toate acestea, Spohr a declarat că 2015 va fi primul în care compania Germanwings va înregistra pierderi.
Dispariţia numelui Germanwings este, însă, previzibilă, după anunţul de anul trecut al lui Carsten Spohr, conform căruia, în contextul extinderii ofertei de tip low-cost, se va folosi în totalitate marca Eurowings. „Germanwings a fost un succes, însă din raţiuni financiare suntem nevoiţi să mergem mai departe cu Eurowings”, a confirmat şeful Lufthansa. În plus, a mai spus acesta, marca Eurowings poate fi mult mai eficient utilizată pe alte pieţe europene.
Noul „copil” al concernului Lufthansa va efectua inclusiv curse către Africa, Oceanul Indian şi Statele Unite. Oficialii companiei germane spun că preţurile biletelor vor fi cu aproximativ 40 la sută mai mici decât cele solicitate de Lufthansa. Această strategie de marketing nu poate fi sustenabilă decât dacă este coroborată cu economii făcute la personal. Angajaţii Eurowings nu beneficiază de aceleaşi condiţii tarifare precum colegii lor de la Lufthansa.
Aceste planuri sunt extrem de controversate, fiind unul din motivele pentru care piloţii Lufthansa şi Germanwings au intrat deseori în grevă în ultimele luni.
Compania Germanwings, care se va numi în scurt timp Eurowings, este a treia companie aeriană ca mărime din Germania, după Lufthansa şi Air Berlin. Ea dispune de o flota formată din 85 de aeronave şi are peste 2000 de angajaţi.