de Andrei Bădin
În plină cafteală internă, rezistenții cu sprijinul mai mult sau mai puțin fătiș al unor rezerviști caută cu disperare să reîncălzească ciorba anticorupției sperând că astfel vor mai recupera câteva procente în perspectiva alegerilor din 2024. Evident că în joc a fost băgată și doamna K pentru ca demersul să aibă un spor de credibilitate.
Ultima găselniță este legea turnătorilor, așa cum a fost numită de unii avocați, denumită doct legea avertizorului de integritate. Și de aici dă-i și luptă pe principiul că este bine să pui cât mai mult rahat în ventilator sperând că va puți mai mult. Iar un domn jurnalist care zăcea pe canapeaua prea înstelatului Coldea să-și reîncarce fantasmele cu o doamnă deputat blondă.
Cum puțini citesc și mult mai puțini pricep să vedem ce e adevărat și fals în chinul unora de a face din rahat-bici.
Directiva UE 2019/1937 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2019 privind protecția persoanelor care raportează încălcări ale drepturilor Uniunii a fost adoptată la 23 octombrie 2019 și a intrat in vigoare la 16 decembrie 2019.
1. “Eliminarea principiului bunei credințe” -nu există în conținutul Directivei.
2. “Eliminarea raportării anonime”
Art.6 alin.2 din Directiva lasă la latitudinea statelor membre stabilirea obligației de a accepta sau nu raportarea anonimă.
(2) Fără a aduce atingere obligațiilor existente de a furniza raportări anonime în temeiul dreptului Uniunii, prezenta directivă nu afectează competența statelor membre de a decide dacă entitățile juridice din sectorul privat sau din sectorul public și autoritățile competente sunt obligate să accepte raportări anonime privind încălcări și să întreprindă acțiuni subsecvente acestora.
3. “Distrugerea obligatorie dupa 2 ani a raportărilor avertizorilor.”
Art.18 alin.1 din Directivă nu menționează perioada obligatorie de păstrare a raportărilor, termenul de 2 ani stabilit fiind unul rezonabil.
Statele membre se asigură că entitățile juridice din sectorul privat și din sectorul public și autoritățile competente păstrează evidența tuturor raportărilor primite, cu respectarea cerințelor privind confidențialitatea prevăzute la articolul 16. Raportările nu se păstrează pentru o perioadă mai lungă decât este necesar și proporțional pentru respectarea cerințelor impuse prin prezenta directivă sau altor cerințe impuse prin dreptul Uniunii sau dreptul intern.
4.“Interzicerea dreptului comunelor cu mai puțin de 10.000 de locuitori de a se grupa și de a utiliza sau partaja resurse în primirea raportărilor referitoare la încălcarea legii și acțiunile subsecvente”
Comunele cu mai puțin de 10.000 de locuitori au fost EXCEPTATE nu interzise, conform Directivei care permite acest lucru in art.8 pct.9
Statele membre pot excepta de la obligația menționată la alineatul (1) municipalitățile cu mai puțin de 10 000 de locuitori sau cu mai puțin de 50 de lucrători ori alte entități menționate în primul paragraf din prezentul alineat cu mai puțin de 50 de lucrători.
Aceeasi exceptare de la obligațiile privind realizarea de canale interne de raportare a firmelor care desfășoară activități în domenii-cheie, dar au mai puțin de 50 de angajați s-a realizat in cadrul principiilor Directivei.
5.Cu privire la termenul de 3 luni stabilit ca si condiție pentru “divulgarea publică” – este rațional ca persoana desemnată cu analizarea raportării interne sau externe să aibă timpul fizic necesar pentru strângerea tuturor documentelor și analizarea lor in detaliu pentru luarea unei hotărâri corecte. Directiva nu interzice acest lucru.
6. Amenzile au rămas in același cuantum prevazut la Senat și acceptat de către Comisia Europeană, deși raportat la nivelul economic al României sunt exagerat de mari.
Case closed!