Actorii Teatrului Regina Maria le-au transmis o scrisoare consilierilor judeţeni din Bihor, cerându-le să nu aprobe reformele în cultură plănuite de Ilie Bolojan şi conducerea CJ Bihor (în a cărui subordine se află instituţiile de cultură).În scrisoarea transmisă şi presei cu antetul Teatrului, actorii enumeră motivele pentru care trecerea pe contracte pe perioade determinate nu este „morală” şi nici productivă, la fel cum nu ar fi nici crearea unei instituţii hibrid (prin unirea Teatrului Regina Maria, Teatrului Szigligeti şi Filarmonicii), transmite Bihoreanul.
Despre posibila comasare a teatrelor din Oradea şi Filarmonicii, ei spun că măsura „nu ţine cont de specificul repertorial al instituţiilor, de vechimea şi reputaţia celor două teatre şi ale filarmonicii, instituţii care au un renume naţional şi internaţional clădit în zeci de ani de muncă, instituţii care au reprezentat nu doar Oradea, ci şi România, cu succes, în prestigioase festivaluri internaţionale”, fiind cartea de vizită a Oradiei în România şi în Europa.
Actorii mai spun că Ilie Bolojan le-a transmis că, după model occidental, teatrele şi filarmonica vor fi instituţii de proiecte, şi nu de repertoriu, cum sunt acum.
„Transformarea în teatru de proiecte înseamnă casarea spectacolelor de succes care, la cererea publicului, s-au jucat mai bine de şase stagiuni, şi imposibilitatea realizării unor spectacole care să se joace mai mult de o stagiune. Teatrul de proiecte presupune colaborări cu artişti care sunt liberi de alte contracte, în funcţie de disponibilitatea acestora de a se deplasa la Oradea, pentru o perioadă limitată de timp, şi presupune antamarea unor artişti care vor accepta sau nu colaborarea, în funcţie de onorariile pe care noul teatru, de proiecte, le poate oferi. Asta se doreşte astăzi? Renunţarea la o trupă sudată, matură, care poate acoperi în acest moment un repertoriu vast? Altfel nu înţelegem măsura care propune trecerea contractelor actorilor de pe perioadă nedeterminată pe perioadă determinată”, scriu artiştii.
Ei nai susţin că relaţiile de muncă pe perioade determinate „nu oferă siguranţă nici pentru instituţie, nici pentru actor, nici pentru proiectul repertorial”.
„Nu îţi poti face planuri de viaţă într-un oraş când depinzi de un contract care se poate încheia anul viitor şi nici nu ai certitudinea unei evaluări sau justificări corecte a muncii tale. Arta este subiectivă, iar indicatorul de bază al evaluărilor anuale e de obicei unul de ordin cantitativ. Ori, în artă, ar trebui să primeze calitatea muncii depuse şi abia apoi cantitatea. Şi mai e ceva: actorii sunt dependenţi de proiectul de management. Actorii nu joacă aşa cum vor ei, când vor ei, ci dau casting în spectacole propuse de manageri în repertoriu. Ce anume ne garantează nouă că se vor face alegeri şi distribuţii corecte? Ce anume poate face actorul dacă proiectul de management nu îndeplineşte cerinţele finanţatorului, în cazul de faţă CJ Bihor?”, subliniază actorii TRM.
Despre trecerea tuturor contractelor pe perioadă determinată, ei spun că acest lucru nu este moral, iar că Bolojan le-ar fi dat explicaţii sărace: „Se doreşte încetarea contractului făcut cu acordul ambelor părţi şi încheierea altuia, doar cu acordul uneia dintre părţi. E oarecum legal, dar câtuşi de puţin moral. Credem că un Preşedinte de Consiliu Judeţean trebuie să acţioneze perfect legal, fiind în acelaşi timp şi un exemplu de moralitate pentru cetăţenii în slujba cărora e pus. Atunci când a fost întrebat care este raţiunea acestei modificări a contractelor, răspunsul domnului Bolojan a fost: „Pentru că trebuie” şi „Pentru că aşa e în Europa”. Ne cerem scuze, dar cu tot respectul cuvenit pentru toate lucrurile bune pe care le-a făcut domnia sa în acest oraş, „Pentru că trebuie” e un răspuns cam „subţire” şi ne duce cu gândul la un regim de tristă amintire. Atragem totodată atenţia că această tentativă de modificare contractuală este şi o portiţă de concediere în grup”.