Zilele acestea, am urmarit o vizita politico-economica a presedintelui Emmanuel Macron, cu o importanta delegatie de oameni de afaceri din Franta, insotit de presedinta Comisiei europene, in China. Declaratia comuna franco-chineza a subliniat principalele teme politice abordate.Sunt insa cateva concluzii suplimentare pe care le putem trage din aceasta vizita, scrie pe blogul său fostul premier Adrian Năstase.
CONCLUZIILE LUI ADRIAN NĂSTASE:
- lipsa de coerenta a membrilor UE in relatia cu China. Germania si Franta, spre exemplu, dezvolta politici economice bilaterale. Ursula von der Leyen a mers ca anexa a presedintelui francez. De altfel, marele Acord de investitii, semnat intre UE si China, in 2020, a fost pus in frigider la Parlamentul european, care a blocat ratificarea acestuia. In aceste conditii, China desfasoara relatiile sale comerciale nu cu UE, ca entitate, ci cu diverse capitale europene. Evident, Bucurestiul nu exista in aceasta ecuatie deoarece Romania urmeaza abordarea americana.
- lipsa de coerenta in relatiile Europa/SUA in ceea ce priveste legaturile cu China. Pentru SUA, prioritare sunt zona Asia/Pacific, rolul Chinei in zona, problema Taiwanului, politica Japoniei, a Australiei, etc. Pentru Europa, China este importanta ca alternativa imediata pentru resurse dar si ca piata de desfacere in conditiile blocarii relatiei cu Rusia din cauza conflictului din Ucraina.
- chestiunea sanctiunilor pentru China este o tema pentru fraieri (spre exemplu, Romania). Iata, Franta a „inasprit” sanctiunile pentru China, semnand un acord de 17 miliarde de dolari, prin care urmeaza sa vanda 140 de avioane Airbus Chinei. Practic, Franta a dislocat Boeing-ul de pe piata chineza, platind, in felul acesta, americanilor lovitura data economiei franceze prin rezilierea contractului de submarine cu Australia.
- In politica externa, nu este neaparat necesar sa faci ce zice popa.