Marturii spectaculoase ies la iveala din perioada campaniei electorale. Structuri ascunse, mari sume de bani investite si suspiciuni de spalare de bani. Patronul Romania TV, Sebastian Ghita, a pus la cale un mecanism prin care spera sa il faca presedinte pe Victor Ponta. Astfel acesta a pus la cale printr-o suveica de ONG-uri un sistem de call center in tara. O reluare peste ani a scandalului telefoanelor otravite de la PSDR pus la cale in 1996 si care a dus la pierderea alegerilor prezidentiale de catre Ion Iliescu. Acum ies la iveala detalii incredibile. FLUX 24 prezinta marturiile facute pentru o publicatie din Oradea. Inainte de a publica am intrebat mai multi lideri ai PSD daca pot confirma informatiile. Raspunsul unanim a fost DA. FLUX 24 cere organelor abilitate sa preia acest dosar incendiar.
MARTURIILE FACUTE PENTRU PUBLICATIA EBIHOREANUL
Recentele alegeri prezidenţiale au lăsat amintiri urâte nu doar alegătorilor, ci chiar şi unor tineri orădeni care s-au implicat în derularea ei, lucrând pentru candidatul PSD Victor Ponta. Ce-i drept, nu din convingere, ci de nevoie. Şi au păţit-o!
BIHOREANUL vă prezintă o faţă până acum necunoscută a campaniei electorale, dezvăluind cum a funcţionat o structură ascunsă a PSD, un centru telefonic de unde mii de orădeni au fost sunaţi să-l voteze pe Victor Ponta, cum au fost cadorisiţi alegătorii cu produse nefiscalizate şi cum, în final, oamenii partidului i-au înşelat până şi pe cei angajaţi să-i convingă pe alţii să aibă încredere în ei…
Ofertă pe Facebook
Nu avea nicio simpatie pentru sau antipatie contra vreunui partid ori politician până luna trecută, când a luat „ţeapă” de la PSD-ul lui Victor Ponta. „La începutul anului, din motive de sănătate, am demisionat de la firma unde lucrasem mai bine de trei ani, dar nu am reuşit apoi să-mi găsesc alt loc de muncă. Aşa am ajuns să lucrez în campania PSD pentru alegerea lui Victor Ponta ca preşedinte”, povesteşte orădeanca Cynthia Şandor.
Astă-vară, la începutul lunii august, tânăra a „prins” ocazia prin intermediul unei prietene. „A aflat de pe Facebook şi m-a anunţat că mai erau câteva locuri de operator la un Call Center al PSD-ului”. N-a stat mult pe gânduri şi s-a prezentat la sediul din Piaţa Unirii al partidului, unde a trecut de un interviu susţinut în faţa unui anume Ionuţ Creţu. Un tip de vreo 27-28 ani care avea să-i facă zile amare şi pe care nu îl va uita, probabil, niciodată…
„Sunătoare” pentru Ponta
La fel ca celorlalte fete, Cynthiei i s-au promis 200 euro pe lună „plus bonusuri”. Ce trebuia să facă de banii ăştia? „Call Center-ul avea 10 băieţi care aduceau liste cu câte 100 de persoane care ziceau că l-ar vota pe Victor Ponta preşedinte. Pentru fiecare listă băieţii primeau bonusuri de 500 lei. Cele 10 fete operatoare trebuiau să sune aceste persoane, să-şi confirme opţiunea. Pentru fiecare 100 de apeluri primeam şi noi bonus 350 lei”.
Iniţial, Call Center-ul trebuia pornit din 15 august, dar cum pesediştii s-au „prins” că nu puteau începe într-o zi de vineri, şi încă taman de Sântămărie, au purces la treabă luni, 18 august. Din 1 septembrie, Call Center-ul a fost mutat într-o casă din strada George Coşbuc nr. 14, lângă Teatru, despre care ulterior avea să afle că era a unui lider PSD, Ioan Mintaş (foto), patronul firmei CIAC.
Fără condiţii
Programul de lucru era între orele 10.00-18.00, de lunea până sâmbăta. „Toate fetele au primit câte un telefon şi cartele preplătite, în diferite reţele. Toată ziua sunam oamenii şi-i întrebam cu cine vor vota. Până în noiembrie am sunat mii de oameni”, povesteşte Cynthia.
Condiţiile de lucru nu erau strălucite. „Casa, nefolosită de mult, era rece. În septembrie şi octombrie, pentru că nu avea încălzire, ne-am adus aeroterme şi reşouri de acasă”. Mai supărătoare era, însă, atmosfera. „Ionuţ Creţu, despre care am aflat doar că este din Ploieşti, şi care nu ne-a spus niciodată cu ce s-a ocupat până atunci, nu ne-a făcut convenţii de colaborare, să avem un act la mână, şi se purta execrabil. Se lăuda ce chefuri trăgea noaptea prin cluburi, urla… Mai târziu am aflat că trebuia să fim plătite cu 250 euro, dar probabil că diferenţa era folosită în cluburi. Curând s-a amorezat de el o fată de la Tineretul PSD Bihor, a cărei mamă este ceva şefă la Organizaţia de Pensionari. În cele din urmă, s-au cuplat”.
Despărţire cu urlete
În loc să se calmeze, Ionuţ parcă turba însă şi mai tare. Cu cât se apropiau alegerile, cu atât era mai nervos. Le-a spus fetelor că pe 2 noiembrie, ziua primului tur de scrutin, şi apoi pe 16 noiembrie, vor lucra de la 7.00, când începea votarea, până la 21.00, când se închideau urnele. De altfel, mii de orădeni au primit în acele zile şi SMS-uri prin care erau îndemnaţi să-l voteze pe Ponta, în primul tur cu argumentul că „trebuie sa oprim regimul Iohannis/Băsescu”, iar în al doilea cu cererea „să vă gândiţi la încă 2 persoane care îl susţin pe Victor şi nu au votat”. Pe lângă asta, ca să le spună acelaşi lucru, operatoarele mai şi sunau direct oamenii.
Cynthia a apucat să facă asta, însă, numai până în 3 noiembrie, când dintr-o dată Creţu a început să ţipe la ea. „A zis că aş fi vorbit urât cu cineva la telefon şi că gata, trebuie să ne despărţim. Când mi-a văzut reacţia de uimire, s-a enervat şi mai tare şi a ridicat mâna la mine, gata să mă lovească”, povesteşte Cynthia, adăugând că despre incident a fost informat şi şeful TSD Bihor, Emilian Pavel, de curând europarlamentar.
Foc şi fugă
„După episodul ăsta, bineînţeles, nu m-am mai dus la lucru”, spune tânăra. Dar nici banii cuveniţi nu i-a mai primit pe toţi. „Ionuţ mi-a dat doar salariul pe octombrie, nu şi încă 350 lei bonusul pentru 100 de apeluri”, spune Cynthia.
„M-am simţit umilită şi furată”, afirmă tânăra care, de altfel, a şi reclamat la ITM, luna aceasta, atât faptul că fusese angajată „la negru”, fără forme legale, cât şi acela că nu şi-a primit toţi banii pentru munca prestată. „Am mai încercat eu să-l sun pe Ionuţ, dar nu a mai răspuns, probabil şi-a dezactivat toate cele trei numere. Când l-am contactat pe Facebook mi-a blocat accesul”.
Neplătiţi au rămas şi câţiva din băieţii care făcuseră „chestionare”, dar şi prietena sa. Aceasta i-a povestit că Ionuţ a dispărut fără urmă încă din seara de 16 noiembrie. „După primele rezultate difuzate la TV a luat telefoanele de la fete, iar cartelele le-a aruncat pe foc, la fel şi listele cu numerele miilor de orădeni cuprinşi în baza de date a PSD-ului”.
Tânăr şi necunoscut
Potrivit Codului Muncii, angajarea fără acte a mai mult de 5 persoane, pe perioadă limitată sau nedeterminată, se pedepseşte cu închisoare între 1 şi 2 ani, dar ancheta ITM în cazul Call Center-ului PSD e abia la început, aşa că va mai trece ceva timp până la găsirea lui Creţu, dovedirea faptei şi eventuala sancţionare. „De când a plecat din Oradea, niciun coleg nu a mai dat de el”, spune Cynthia.
Nici BIHOREANUL n-a avut mai mult succes. Deşi reporterul l-a căutat telefonic, dar şi prin liderii locali ai PSD, ba chiar şi prin Biroul de Presă al PSD din Bucureşti, încercările au fost zadarnice. „N-am avut nicio tangenţă cu activitatea de la Call Center. Cei de la Bucureşti ni l-au trimis pe domnul Creţu”, declară preşedintele PSD Bihor, Ioan Mang. Şeful organizaţiei municipale, Ovidiu Mureşan (foto), susţine, la rându-i, că nu îl cunoaşte pe Ionuţ Creţu, ştiind despre el, la fel ca Mang, doar că a fost trimis de la „centru”. În fine, Biroul de Presă al PSD nu are nicio informaţie despre Creţu, despre şeful acestuia ori despre Call Center…
Dacă minte un singur pesedist sau toţi e greu de aflat; cert e că, totuşi, cel puţin unul nu spune adevărul. BIHOREANUL a ajuns la această concluzie după ce l-a contactat pe Ioan Mintaş, deţinătorul spaţiului din strada Coşbuc, pentru a afla dacă a încheiat vreun contract de închiriere cu Creţu şi dacă acesta avea, pe vreo firmă sau pe un ONG, vreo autorizaţie de funcţionare. „N-am făcut niciun act, doar i-am oferit spaţiul pentru că mi l-a recomandat viceprimarul Mureşan. Zicea că-l cunoaşte şi că-i de încredere”, a spus Mintaş.
Omul lui Ghiţă
Mai informat s-a dovedit în final un alt reprezentant al PSD, care sub adăpostul anonimatului admite nu doar că îl cunoaşte pe Creţu, ci şi că a colaborat cu el în campanie. Potrivit acestuia, tânărul este din Ploieşti şi a fost trimis la Oradea de patronul său, deputatul Sebastian Ghiţă (prietenul premierului Victor Ponta şi, până la demisia de acum trei săptămâni, preşedinte PSD Online), care a înfiinţat un ONG pe care a structurat asemenea Call Center-uri în judeţe unde PSD stătea mai prost.
De ce totul s-a făcut conspirativ, fără acte şi fără ca angajaţii racolaţi să fie plătiţi legal pentru munca lor, ceea ce ar fi însemnat inclusiv plăţi către bugetul de stat şi către cel al asigurărilor sociale? Pesedistul nu are niciun răspuns, ci doar supoziţii. „Despre fetele de la Call Center nu ştiu dacă şi-au primit toţi banii, dar despre „centurioni”, băieţii care trebuiau să facă listele de câte 100 de votanţi pro-Ponta, ştiu că nici nu îşi meritau toţi banii. Păi, când oamenii erau sunaţi, 60 din 100 ne înjurau!”.
S-au întrebat însă vreodată reprezentanţii PSD de ce înjurau oamenii? Sau cred că din vina „pălmaşilor” care lucrau pentru partid, nu a „boşilor” din fruntea lui?…
CADOURI ÎN AFARA LEGII
Tricouri şi ceasuri de contrabandă
Activitatea Call Center-ului PSD din Oradea merită să ajungă şi în atenţia Fiscului, întrucât persoanelor care declarau că îl vor vota pe Victor Ponta le-au fost împărţite aici, atât înaintea cât şi în timpul campaniei, zeci de mii de produse – tricouri roşii şi ceasuri „made in China” – fără acte de provenienţă şi a căror valoare depăşea limita admisă de lege drept cadou electoral.
Iniţial, în precampanie, condiţia pentru a primi asemenea bunuri era să fi dat „like” paginii de Facebook a premierului Ponta, după care un operator suna „simpatizantul” şi îl chema la sediu pentru a-i oferi un tricou. Ulterior, însă, a fost suficient ca „votantul” să se prezinte aici chiar şi fără să fi fost sunat, să declare verbal că îl va ştampila pe Ponta şi că mai cunoaşte alţi „fani”, pentru a primi un număr de tricouri şi ceasuri egal cu al persoanelor declarate. Reporterul BIHOREANULUI a făcut experimentul, primind o dată cinci tricouri, iar ulterior, la o nouă vizită, două ceasuri. „În a doua parte a campaniei am avut de dat 17.000 de tricouri. Ceasuri nu ştiu câte au fost, dar s-au băgat bani grei aici”, spune un pesedist implicat până peste cap în campanie.
Conform legii, valoarea bunurilor ce pot fi oferite unui alegător nu poate depăşi 10 lei, în caz contrar fapta fiind sancţionată cu închisoare de la 6 luni la 5 ani. Mult mai grav este, însă, că produsele ajunse la Call Center-ul PSD nu au avut niciun act de provenienţă, factură sau aviz de însoţire a mărfii, iar în acest caz este vorba despre evaziune fiscală, infracţiune pedepsită cu închisoarea între 2 şi 8 ani. Iar fapta poate fi imputată, evident, nu simplilor „negrişori” care au împărţit bunurile, ci mahărilor partidului, care le-au procurat şi pus ca „ofrandă” pe altarul alegerii lui Victor Ponta.