Serviciile nu trebuie să mai revină în cercetarea penală. Eu am fost șocat de votul de la Camera Deputaților pe ordonanța de urgență „Prună”, care reîntoarce sub pretextul competenței de investigație pe acte de terorism și de crimă organizată. Vă spun un lucru: pentru sănătatea democrației acestei țări, așa cum este ea – într-un picior și trei sferturi în România – ar trebui să punem odată stop unor tentații, a declarat la Aleph News senatorul PSD de Dâmbovița, Titus Corlățean, președintele Comisiei de politică de externă și fost ministru de externe.
Eu sunt printre ultimii oameni din România care să nu înțeleagă și să nu fiu un susținător al consolidării competențelor pentru combaterea terorismului și rolul serviciilor de informații. Dar până una alta avem un parchet care se numește DIICOT și care are niște competențe de anchetă penală și care trebuie să primească informații. Dar nu ofițerii de informații să facă și ancheta pentru că inevitabil vor fi tentații, inevitabil va fi o fereastră deschisă ca să se ducă mai în larg, mai departe. Cifrele dvs. sunt foarte relevante: dacă din 3000 de mandate de securitate națională în 2021, doar 2 dosare au avansat, asta ne spune foarte clar ce înseamnă. Am mai avut discuții cu oameni: am fost urmăriți ani pe mandat de securitate națională, am aflat foarte târziu, doar, doar o pica ceva, doar, doar s-o afla ceva. Dar chestiunea aceasta n-are de a face cu Justiția. Vă spun cinstit: ne facem cu toții un deserviciu. Eu am fost șocat de faptul că s-a adoptat această ordonanță de urgență care redă competență de cercetare ofițerilor de informații. Treaba asta nu are de-a face cu democrația și ne facem rău nouă, înșine, în România, a mai spus Corlățean.
Pentru mine, ca om care are studii juridice, simpla idee că există un mecanism care este paralel cu Codul de Procedură Penală, care este instrumentul care trebuie să ghideze anchetele penale, instrument votat de Parlamentul democratic, care stabilea acel acord pe lângă faimoasele echipe mixte – ideea de a da competență de anchetă penală ofițerilor din serviciile de informații și de a le da 60 de zile termen în care procurorii trebuiau să informeze serviciile de informații cu privire la modul de gestiune a dosarelor – credeți-mă că mie ca jurist, nu ca om politic, mi se pare atât de odios și atât de mult rău a făcut aceste chestiuni. O spun cu bună credință: serviciile de informații au un rol capital într-un stat democratic și totdeauna am apreciat expertiza a ce fac acești oameni pe lucrurile acelea adevărate. Că noi mergem la serviciu de dimineață, suntem bine merci, n-am avut atentate teroriste, suntem într-o stare de protecție pe care românii nu o apreciază cu adevărat la justa valoare. Dar este și fața cealaltă a situației: în care au fost interese, jocuri de putere, ținte, ori treaba aceasta n-are nimic de-a face cu democrația. Păcatul originar de acolo a plecat.Faptul că au fost judecători care au fost forțați sau șantajați, peste 60% dintre magistrații României să aibă dosar penal deschis din surse de pe tot felul de site-uri obscure, să le ții în sertar, le arăți la un moment dat și atunci omul livrează tot ceea ce-i ceri. Este o modalitate de control și de putere anti-democratică, a mai comentat el.