Săptămâna aceasta, în calitate de membru al Camerei Deputaților, reprezentând județul Hunedoara, am inițiat în Parlamentul României trei legi. Prima dintre ele vine în sprijinul studenților. A doua, am conceput-o pentru persoanele cu dizabilități, în special cei cu deficiențe de vedere. A treia lege este pentru toate comunitățile locale și pentru toate acele imobile abandonate din zonele depopulate, care au fost cândva școli, dar astăzi sunt în paragină, a anunțat deputatul PSD de Hunedoara, Natalia Intotero, președintele Comisiei de Educație.
PROIECTELE DE LEGE PROPUSE DE NATALIA INTOTERO:
Personal, consider că oamenii care ne-au votat să îi reprezentăm în Parlamentul României trebuie să știe, la fiecare pas, ce facem și cum muncim în interesul lor. Așadar, vă prezint aici, pe scurt, cele trei proiecte legislative depuse în Parlament:
- LEGE pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgentă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei – inițiativă concepută la cererea organizațiilor studențești. În prezent, Consiliul Agenției Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior, care are un total de 21 de membri. Dintre aceștia, doar 2 sunt reprezentanți ai organizațiilor studențești, deși există 5 organizații reprezentative: Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), Uniunea Studenților din România (USR), Uniunea Națională a Studenților din România (UNSR), Federația Asociațiilor Studenților în Medicină din România (FASMR), Liga Studenților Români din Străinătate (LSRS). Propunerea legislativă prevede schimbarea Consiliului ARACIS, prin adăugarea a 3 reprezentanți ai organizațiilor studențești, respectiv un cadru universitar, aducând totalul de membri la 25. Acest lucru este necesar, sub considerentul dinamicii academice actuale, având în vedere și standardele de accesibilitate și incluziune întâlnite în Uniunea Europeană.
- LEGE pentru modificarea și completarea Legii nr.448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap – inițiativă concepută la cererea asociațiilor pentru persoane cu dizabilități. În prezent, persoanele cu handicap din România încă nu se pot bucura în întregime de toate drepturile prevăzute în legislația europeană (Directiva 882/2019), deși inclusiv România are inovatori în acest domeniu. Avem modele precum Tudor SCRIPOR, care a inventat alfabetul color pentru nevăzători, fiind premiat cu medalia de aur la Salonul Internaţional de Invenţii de la Geneva. Proiectul de lege aduce modificări și completări Legii 448/2006, în vederea reducerii inegalităților și excluziunii sociale a persoanelor cu dizabilități. Modificările instituie obligația autorităților publice de a asigura accesul persoanelor cu handicap la mediul fizic, informaţional şi comunicaţional. Totodată, se creează cadrul legal pentru includerea invențiilor noi, precum alfabetul tactilo-grafic, în învățământul special.
- LEGE pentru completarea art.112 din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011 – inițiativă concepută la cererea autorităților publice locale. În momentul de față, există sute de școli abandonate la nivel național, cu preponderență în zonele rurale, starea acestora fiind un pericol pentru cetățeni. De cele mai multe ori, acestea se închid din cauza depopulării, nemaifiind elevi suficienți în zonă. Conform legislației în vigoare, consiliile locale pot schimba destinația acestor clădiri doar cu avizul Ministerului Educației. De cele mai multe ori, fără o motivație clară, acest aviz este negativ. Propunerea legislativă modifică Legea educației, astfel încât, după 3 ani de la închiderea unei unități de învățământ preuniversitar, dacă activitatea educațională nu a fost reluată, consiliile locale pot schimba destinația acestor clădiri fără avizul Ministerului Educației și pot face investiții, inclusiv pe fonduri europene, prin PNRR. Imaginați-vă câte posibilități sunt. Se pot face cămine pentru bătrâni, cabinete medicale și multe altele. Totodată, propunerea noastră prevede că, dacă vor exista solicitări pentru redeschiderea școlii în viitor, consiliile locale/primăriile se obligă să readucă spațiul la standarde educaționale, sau să identifice alt spațiu în localitate.