Home Analize 50-60% din producţia românească de fructe şi legume este vândută în pieţele...

50-60% din producţia românească de fructe şi legume este vândută în pieţele ţărăneşti: Dacă ne închid pieţele o să trimitem marfa la parlament

0

Aproximativ 50-60% din producţia românească de fructe şi legume este vândută în pieţele ţărăneşti organizate în centrele urbane şi la poarta fermei, arată datele de la Ministerul Agriculturii. Potrivit surselor ZF, 20% din producţie ajunge în supermarketuri şi restul este vândută la negru, cel mai des pe marginea drumului. În 2019, România a produs 2,3 milioane de tone de legume în câmp şi în solarii, scrie Ziarul Financiar.

„Aici, plătim 15 lei pe zi şi suntem mulţumiţi de Piaţa Sudului, pentru că este modernizată, şi am fost surprinşi că se închid toate pieţele. (…) Toata piaţa respectă regulile, avem spirt pe tarabă, dezinfectant la intrare, se păstrează distanţa şi nimeni nu s-a infectat. Dacă ne închid pieţele, o să trimitem marfa la parlament, să nu o aruncăm, că se strică într-o lună”, spune Jan Neagu, care adaugă că munceşte 12 ore pe zi, de la 07:00 dimineaţa.

O altă producătoare din Giurgiu, spune că nu ştie încotro s-o apuce, pentru că marfa i se va strica, şi consideră că nu ar fi trebuit să se ia o măsură atât de radicală. Ea spune că în Piaţa  Sudului aveau program fix dimineaţa pentru aprovizionare, dar şi program fix pentru închiderea şi deschiderea pieţei.

Teodor Birţ, şeful pieţelor din România, susţine că reprezentanţii statului nu au căutat soluţii şi nici nu au cerut părerea jucătorilor implicaţi în acest sector înainte de lua această hotărâre, însă el speră că lucrurile se vor mai schimba.

„Guvernul a hotărât să închidă pieţele, dar Orban îndeamnă primarii să facă pieţe volante. (…) Într-o piaţă volantă nu poţi ave cele mai bune măsuri sanitar-veterinare şi atunci ne salvăm de COVID-19, dar ne expunem la alte lucruri? Mai bine am analiza pieţele şi am găsi soluţii să poată funcţiona în siguranţă”, afirmă Birţ. Acesta adaugă că într-adevăr în pieţe sunt şi comercianţi, nu doar producători, dar el consideră că rolul acestora este de a regla preţul şi de a oferi produse de calitate consumatorului, pentru că este atent la rulaj, pe când producătorul pune accent pe preţ, căci din marfa fixă produsă trăieşte.

„Lumea este dezamăgită de această măsură şi putem găsi soluţii să rămână deschise. (…) Sunt 35 de unităţi în ţară, iar înainte de sărbători, oamenii au mai multă marfă. La Sibiu, am găsit o soluţie. Reogranizăm piaţa pe un platou, altfel încât să creăm condiţii ca oamenii să poată să vândă. Pieţele sunt verificate constant de toate autorităţile şi producătorii, dar şi comercianţii, au certificate de producător sau afaceri de tip II, IF sau SRL. Producătorul din piaţă susţine economia României. Ce să facă acum micul producător, să meargă în străinătate să culeagă sparanghel şi căpşuni şi să le trimită în supermarketurile din România şi să cumpărăm de acolo?”, a spus pentru ZF Teodor Birţ, preşedintele Asociaţiei Administratorilor de Pieţe din România.

Ad

Exit mobile version